Temat: W krainie osób niepełnosprawnych

Pomoce dydaktyczne: kartka papieru, kredki , krzesła, opaska oczy, słuchawki

Propozycje zabaw:

Rodzic pyta dziecko czy pamięta słowo na głoskę T o którym wczoraj rozmawiał z dzieckiem. Przypominamy słowo To- le -ran- cja ( dzieląc słowo na sylaby) zadaniem dziecka jest powiedzieć to słowo tolerancja.

Wśród nas żyją osoby, które różnią się od nas nie kolorem skóry, czy sposobem ubierania mówimy tutaj o osobach niepełnosprawnych. Osoba niepełnosprawna to taka, która z różnych przyczyn niezależnych od niej nie może wykonywać różnych rzeczy np.

– osoba  niepełnosprawna  ruchowo – jeżdżąca na wózku inwalidzkim nie może biegać, chodzić,

– osoba niewidząca ma problemy z poruszaniem się,

Zabawa, która pozwoli dziecku wczuć się w różne sytuacje z którymi borykają się na co dzień osoby niepełnosprawne:

  1. Na środku pokoju ustawiamy krzesła, zawiązujemy dziecku oczy. Następnie zadaniem dziecka jest powoli przejść między krzesłami. Dziecko próbuje wykonać zadanie samodzielnie. Drugi raz dziecko wykonuje to samo ćwiczenie, ale z pomocą rodzica, który prowadzi dziecko za rękę
  2. Na uszy  zakładamy dziecku słuchawki, tak żeby dziecko nie słyszało co się dzieje w pokoju. Dziecko jest odwrócone tyłem. Rodzic wydaje  dziecku jakieś polecenie np. przynieś mi misia. Po wypowiedzeniu  polecenia rodzic   podchodzi do dziecka z tyłu pukając dziecko w plecy i jeszcze raz wydaje to samo polecenie
  3. Dziecko siada na krześle. Rodzic prosi dziecko, żeby  wyobraził sobie że nie może ruszać nogami i nie może wstać z krzesła. Na stole umieszczamy zabawką, której dziecko nie może dosięgnąć.

Po zabawie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat sytuacji jakie były w zabawie np.

Czy wygodnie było przejść między krzesłami z zawiązanymi oczami?

 Czy lepiej się czułaś/ czułeś kiedy podałam ci rękę?

 Jak się czujesz, kiedy nie możesz dosięgnąć ulubionej zabawki?

 Czy ty kiedyś byłeś/ byłaś w takiej sytuacji? ( kiedy coś jest za wysoko)

 Jak się wtedy czułaś/ czułeś?                    

Czy łatwiej jest poradzić sobie, jeśli ktoś nam pomoże?

Na podstawie przemyśleń  i odpowiedzi, dziecka możemy   stwierdzićże nie wszyscy jesteśmy doskonali, każdy czegoś nie potrafi, czegoś nie może, ale w zamian ma jakąś umiejętność, której nie mają inni. Stąd też wszyscy jesteśmy wyjątkowi i wspólnie możemy wiele osiągnąć.

Zabawa plastyczna: Zadaniem dziecka jest wykonanie dowolnego  rysunku bez użycia rąk

Zachęcam Państwa do podzielenia się pracami swoich dzieci.

Życzę udanej zabawy