Temat: Zabawy w liczenie.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Kochane dzieci. Dziś wybierzemy się do Marakuan, dziewczynki, która mieszka na Grenlandii. Jest tam przeważnie zimno. Dziewczynka chce się z wami podzielić kilkoma ciekawostkami o swoim kraju, a przy okazji pokaże nam ulubione zabawy w liczenie. Zapraszam.
  2. “Łowienie ryb”- rozwijanie umiejętności matematycznych – stosowanie liczebników głównych.
    Marakuan, dziś pojechała ze swoim tatą, na cały dzień, nad wielkie jezioro, które jest pokryte lodem. A czym pojechała…? Wielkimi sańmi, ciągnionymi przez psy “Haskie”. Będzie łowić ryby. Tato zrobił przerębel na jeziorze. Dziewczynka od dawna łowi ryby, tato ją nauczył. Ryby, podobnie jak foki morsy, wieloryby są podstawowym pokarmem Eskimosów. Chodzi o to, że Eskimos musi żywić się tłustym jedzeniem, które daje energię w zimną pogodę. Marakuan liczy ryby, które złowiła i wy też liczcie razem z nią. Najpierw złowiła 2 ryby, potem 3 a potem jeszcze 2 ryby. Ile ryb złowiła dziewczynka? ( foto poniżej).
  3. “Polowanie na wieloryba”- zabawa matematyczna. Rozwijanie umiejętności matematycznych- przeliczanie elementów w zbiorze.
    aby upolować wieloryba Eskimosi gromadzą się w dużej grupie w wielkiej łodzi. Dlaczego polują na takie duże ryby jak wieloryby? Bo taki wieloryb mógł wyżywić większą ilość osób nawet przez całą zimę. Łowienie wieloryba jest bardzo niebezpieczne, dlatego dzieci nie mogą wybierać się na taką wyprawę. Za to sami mężczyźni silni, mogą złowić wieloryba. Policzcie ilu potrzeba było myśliwych w łodzi aby łowić wieloryba? do łodzi wsiadło najpierw 3 mężczyzn, za chwilkę doszło jeszcze 4 a potem dołączyło jeszcze trzech. Ilu Eskimosów było w łodzi? (foto poniżej).
  4. Lepienie kulek śniegowych – zabawy matematyczne. Ustalenie wyniku, dodawania i odejmowania. Marakuan poszła ze swoim kolegą Peterem na dwór pobawić się śnieżkami. Lepili kulki śniegowe. Policz kule śniegowe Marakuan i Petera. Kto z nich miała więcej a kto mniej a może mieli tyle samo? (foto poniżej).
    Następnie dziewczynka ze swojego zbioru wzięła 3 kulki a chłopiec 4 kulki. Ile kulek zostało Marakuan, a ile Peterowi? Oblicz. Komu więcej zostało kulek a komu mniej, a może tyle samo?
    Rodzice sprawdzą wasze wyniki obliczeń. Na tym kończymy. do zobaczenia.