Łąka w maju. Mieszkańcy łąki.

Wiosna to okres, w którym łąki tętnią życiem. Na pewno nie raz będąc na wycieczce zaobserwowaliście jak dużo się dzieje o tej porze roku na łące, tyle tu zapachów, kształtów i kolorów. Już poznaliście bogactwo kwiatów występujących na łąkach, teraz pora zaznajomić się z ich mieszkańcami, a jest ich naprawdę dużo. Te fruwające, to motyle, pszczoły, biedronki, muchy a oprócz tego łąkę zamieszkują mrówki, pająki, koniki polne, trzmiele, świerszcze, chrząszcze, wszystkie je zaliczamy do grupy owadów. Wśród zwierząt, które latają dużą grupę stanowią ptaki a wśród nich: przepiórka, kuropatwa, skowronek, kos, szpak, bocian. Stałymi mieszkańcami łąki są także żaba, ślimak, ropucha czy jaszczurka. Te zwierzęta zaliczamy do grupy płazów. Liczne grono zwierząt występujących na łące stanowią ssaki a wśród nich krety, jeże, zające, myszy  polne. Jest także duża grupa ssaków leśnych między innymi lis, dzik i sarna. Należy również wspomnieć o zwierzętach hodowlanych pasących się na łące. Są wśród nich krowy, konie, owce i kozy. Co prawda nie są to mieszkańcy łąk, ale gościnnie bardzo często tam bywają.

Jak sami widzicie na łące można spotkać dużo gatunków zwierząt.

Na łące jest rojno i gwarno, wszystkie te zwierzęta wydają różne odgłosy, od rechotania żaby, śpiewu ptaków, aż po grające wieczorami świerszcze. Można też usłyszeć klekot bociana. Jeżeli łąka znajduje się blisko drzew często słyszymy pohukiwanie sowy.

Jako ciekawostkę można wspomnieć, że niektóre zwierzęta żyjące na łąkach mają maskujące ubarwienie. Na przykład przepiórka, czy zając są brązowo – beżowe i czasami naprawdę trudno je dostrzec wśród roślinności. Są niewidoczne do tego stopnia, że ludzie spacerujący po łące nieświadomie podchodzą blisko zwierząt, nie zdając sobie sprawy z ich obecności. Zwierzęta uciekają w popłochu dopiero wtedy, gdy człowiek już jest naprawdę blisko.

Zapraszam do obejrzenia filmu o życiu zwierząt na łące.

I jeszcze jeden film o życiu owadów na łące.

„Kropki dla biedronki”- zabawa matematyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi.

Do zabawy potrzebne będą: czerwone większe koło, czarne mniejsze koło, czternaście małych czarnych kółeczek (wyciętych dziurkaczem z czarnego papieru), słomka.

Dzieci za pomocą słomki przenoszą kółka (kropki) wycięte z czarnego papieru na kartę z biedronką.

Proszę abyście ułożyli  po 7 kropek za pomocą słomki na swojej biedronce. Pamiętajcie o tym, że na każdym skrzydle ma być ich tyle samo. Nasza biedronka pogubiła swoje kropki:

– najpierw zgubiła dwie kropki,

– później zgubiła jeszcze cztery kropki

– ile kropek pozostało?

„Kto odgadnie”- odgadnijcie  zagadki o zwierzętach żyjących na  łące zawartych w poniższym linku.

„Kotki” – zabawa z elementem czworakowania, wzmacnianie odcinka piersiowego kręgosłupa.

Wiosenna pogoda zachęca do zabaw.  Na łąkami słychać śpiew ptaków i odgłosy owadów. Małe kotki też są chętne do zabaw. Dziecko będzie naśladowało kotka. Czworakują na podłodze w różnych kierunkach. Na sygnał słowny rodzica „kotek”, dziecko turla się „turlają się” po podłodze. Po wykonaniu kilku przeturlań, dziecko wykonuje ćwiczenie koci grzbiet. Koci grzbiet wykonujemy w klęku podpartym, ręce muszą być wyprostowane w łokciach, ciężar ciała opieramy na nich palce równolegle względem siebie. Tzn., że ręce muszą być ustawiona w jednej linii. Następnie wydychając powietrze przez usta, wypychamy kręgosłup ku górze (powinien wygiąć się w łuk), chowamy głowę między ramionami (do środka). Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

„Jestem słoneczkiem” – ćwiczenie usprawniające pracę dużych grup mięśniowych.

Dziecko zamienia się w słoneczko. Rano słoneczko wstaje. Dziecko przyjmuje pozycję kuczną, głowa jest schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów, wyciąga ramiona w górę, jak najwyżej, następnie przechodzi kilka kroków i znów wracaj do pozycji kucznej. (Słoneczko zachodzi wieczorem).

W tę zabawę możecie się pobawić przy muzyce.

„Małe owady i duże owady” – oglądanie ilustracji owadów.

Obejrzyjcie z rodzicami albumy o owadach lub film w Internecie.

Owady to najliczniejsza grupa zwierząt, przewyższająca swoją liczbą wszystkie pozostałe żyjące gatunki. Prawie wszystkie owady posiadają dwie pary skrzydeł. Mucha posiada jedna parę skrzydeł.  Owady są bardzo ważne w życiu człowieka, ponieważ wiele z nich zapyla rośliny, oczyszcza glebę z rozkładających się organizmów oraz produkuje miód.  Wśród owadów występują również szkodniki np. korniki, które niszczą drzewa albo stonka ziemniaczana, która niszczy uprawy rolnikom.

Owady na swoich skrzydełkach mają symetryczne wzory, oznacza to, że oba skrzydełka wyglądają jak w odbiciu lustrzanym.  Barwy owadów mają znaczenie, ponieważ odstraszają napastników lub maskują owada tak, żeby był jak najmniej widoczny na terenie, na którym mieszka.

Owady występują w wielu pięknych barwach oraz ciekawych kształtach. Owady, które możemy spotkać na łące to koniki polne, biedronki, pszczoły, osy, muchy, motyle, pająki, chrząszcze i wiele innych.

Pokoloruj żuka, biedronkę i chrząszcza. Dorysuj duże trawy, w których mieszkają.

„Kolorowe kwiatki”- karta pracy.

Połącz takie kwiatki w tych samych kolorach. Użyj kredki w kolorze kwiatka.

„Budujemy mrowisko” – zabawa konstrukcyjna z elementem czworakowania.

Dzieci zamieniają się w pracowite mrówki, które będą budować mrowisko. Do budowy mrowiska możemy wykorzystać prawdziwe patyczki, klocki lub patyczki drewniane. Zabawę można wykonać w domu jak i na świeżym powietrzu, jeżeli mamy dostępny ogródek z trawą.

Przygotowane patyczki lub klocki rozkładamy na trawie lub na podłodze. Dziecko- mrówka chodzi na czworakach i zbiera elementy potrzebne do budowy mrowiska. Na hasło rodzica „budujemy mrowisko” mróweczka zanosi patyczki lub klocki w wyznaczone miejsca, mróweczka wszystko zanosi pojedynczo.

„Leci motylek” – zabawa rozluźniająca,

Do zabawy będzie potrzebny dowolny kawałek materiału lub chusta. Dziecko zamieni się w latającego motylka (dziecko faluje materiałem lub chustą w rytm muzyki).

„Pszczółka”- praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów recyklingowych.

https://pl.wikisource.org/wiki/Pszczo%C5%82a_i_osa_(Upominek)

Posłuchajcie wiersza „Pszczoła i osa” Stanisława Jachowicza czytanego przez rodzica. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

– O co spierała się pszczoła i osa?

– Za co ludzie lubią pszczoły?

„Pszczoła”- praca plastyczna.

Potrzebne będą:

– rolka po papierze,

– czarna, żółta i biała kartka,

– klej,

– nożyczki.

Rolkę po papierze oklejamy żółtą kartką. Z czarnego papieru wycinamy paski. Paski naklejamy na żółtą rolkę w równych odstępach.  Z białej kartki wycinamy kształt skrzydeł, które naklejamy na rolkę. Z pozostałego kawałka żółtej kartki wycinamy koło- głowę pszczoły, na której rysujemy oczy i buzię. Z dwóch kawałków czarnego papieru wycinamy czułki i przyklejamy do głowy pszczoły. Gotową głowę przyklejamy do rolki.

“Wąchanie kwiatków”- ćwiczenie oddechowe.


Wybieramy się na małą wycieczkę na łąkę, podziwiamy rosnące rośliny i kwiaty, słuchamy szumu wiatru i bzyczenia owadów. Dzieci spacerują swobodnie, co jakiś czas pochylając się, aby powąchać kwiatek. Podczas tej zabawy możecie wspólnie z rodzicami przypominać sobie nazwy kwiatów, które znacie.