Moja miejscowość, mój region

Mieszkanie w małej czy dużej miejscowości ma wiele zalet jak i wad.

Zaletą małego miasta jest spokój, który w nim panuje. Na pewno docenią to osoby szukające wyciszenia. W przypadku takich małych miejscowości jest też szeroki dostęp do terenów zielonych i rekreacyjnych. Następnym walorem jest możliwość wydzielenia swojego dużego ogrodu, miejsca zabaw dla dzieci, miejsca do wypoczynku i relaksu na świeżym powietrzu. Żyjąc bliżej natury, można słuchać śpiewu ptaków. Małe miasta są też wolne od korków. Ale jest też mniej możliwości np. problem ze znalezieniem pracy, mniej miejsc do wspólnych spotkań w kawiarni, kinie, teatrze, restauracji.

Duże miasta to mniej terenów zielonych lub ich brak, panują duże korki w mieście, ludzie przez to często spóźniają się do pracy. Powietrze jest bardziej zanieczyszczone. Ludzie nie mają ogródków, tylko często małe balkony w swoich mieszkaniach w bloku. Jest większy hałas z powodu tętniącego życiem miasta, jeżdżą tramwaje, autobusy, bardzo dużo samochodów.

Tak jak pisałam wyżej zaletą małych miejscowości są przydomowe ogródki ja w swoim znalazłam małe kamyki i mam dla was propozycję, co można z nich zrobić.

Na poniższych zdjęciach ułożyłam kamyki do policzenia. Na pierwszym zdjęciu ułożyłam ich 6, a na drugim 5 ile razem jest kamyków?

Inna propozycja zabawy kamykowej- ułóżcie z kamyków figury geometryczne: koło, kwadrat i trójkąt. Jest to wspaniałe zajęcie. Z kamyków można układać wiele ciekawych wzorów, aby były one ciekawsze można kamienie ozdobić kredkami świecowymi lub farbami.

Zabawa „Liczę koraliki”

Dorysuj koraliki na liczydłach tak, aby wszędzie było ich osiem. Pokoloruj koraliki.

„Dokończ zdanie” – zabawa słownikowa.

Zadaniem dziecka jest dokończyć czytane przez rodzica zdania.

Miejscowość, w której mieszkamto….

Lubię mieszkać w mojej miejscowości, bo

Mieszkam przy ulicy … nr …

W pobliżu mojego domu jest … (podaje coś charakterystycznego) np. sklep, boisko, plac zabaw, itd.

Pomniki”- zabawa ruchowa.

W prawie każdej miejscowości znajduje się pomnik. Pomniki przedstawiają ważne wydarzenia historyczne lub są z nimi związane. Pomniki są ustawione w miejscach gdzie odbywały się ważne wydarzenia, często są upamiętnieniem jakiejś ważnej osoby.

Zabawa odbywać się będzie przy muzyce. Podczas grania dowolnie wybranego utworu dziecko tańczy w rytm muzyki na przerwę w muzyce zatrzymuje się i przyjmuje wybrana przez siebie pozę. Nie może się ruszyć, ponieważ jego zadaniem jest naśladowanie pomnika.

„Domki”- karta pracy.

Zadaniem dziecka jest połączenie domów zaczynając od najmniejszego do największego za pomocą linii oraz pokolorowanie ich.

„Wyścig”- Karta pracy grafomotoryka.

Auto jedzie po torze i próbuje pobić swój rekord szybkości. Zadaniem kierowcy jest przejechanie w jak najkrótszym czasie całą trasę.

„Moje miasto”- gra planszowa.

Proponuję stworzenie własnej gry planszowej.  Do wykonania takiej gry możemy wykorzystać wszystkie dostępne zabawki oraz klocki. Ulice miasta rysujemy na dużym kartonie. Drogę możemy wykleić z szarych pasków papieru. Dla urozmaicenia można wykorzystać wycinki z gazet i umieścić je na planszy. Wykorzystać można umieszczone w załączniku obrazki oraz przykładowe zasady gry. Obrazki pokolorujcie według własnego pomysłu.

Do gry potrzebne będą pionki dla każdego zawodnika oraz kostka do gry. Jeżeli nie mamy w domu pionków można wykorzystać dowolne małe zabawki lub nakrętki od napojów, które będą przesuwały się po planszy na wyznaczonych polach.

Zasady gry:

Planszę rozkładamy na środku stołu lub na podłodze.. Przygotowujemy pionki oraz kostkę do gry. Najmłodsza osoba zaczyna grę. Jeżeli osoby są w tym samym wieku decyduje dowolna wyliczanka. Gracze ustawiają swoje pionki na linii startu.

Gracze rzucają kostką po kolei. Liczba oczek oznacza liczbę pól, o które gracz przesuwa się do przodu po planszy. Należy poruszać się zgodnie z ruchem strzałek na planszy. Pola z obrazkami to pola specjalne.

Pola specjalne:

– Śmieciarka- czekasz jedna rundę, ponieważ śmieciarka zablokowała Ci drogę.

– Ratusz- zjeżdżasz ze swojej drogi, żeby zobaczyć piękny budynek.

– Światło zielone- nic się nie zmienia możesz jechać dalej po następnym żucie kostką.

– Kot- widzisz kota obok drogi, którą jedziesz. Kot łapie myszy w trawie, a ty jedziesz dalej po następnym rzucie kostką.

– Pies- przebiega obok drogi, martwisz się czy nic mu się nie staniesz zjeżdżasz z drogi, aby mu pomóc.

– Policjant- przepuszcza Cię na skrzyżowaniu przesuwasz się o dwa pola do przodu.

– Światło czerwone- czekasz jedną rundę.

– Samochód na poboczu drogi- zatrzymujesz się, żeby zapytać czy możesz mu pomóc, czekasz jedną rundę.

– Radiowóz- zostałeś zatrzymany do kontroli. Kolejna osoba rzucająca po tobie kostką przesuwa się o jedno pole do przodu (poza liczbą pół wyrzuconych na kostce).

-Radiowóz 2- radiowóz jedzie do wypadku zjeżdżasz na bok drogi.

-Rowerzysta- zwalniasz przy następnym rzucie twoja liczba ruchów zmniejsza się o połowę. (Jeżeli wyrzuciłeś 2 oczka przesuwasz się tylko o jedno do przodu).

Zasady gry można dowolnie modyfikować oraz ustalać własne.

Na planszy można wykorzystać tylko niektóre obrazki lub narysować inne.

Przed rozpoczęciem gry spiszcie zasady gry oraz przeczytajcie je wszystkim uczestnikom. Powodzenia.