Temat: Budynki w mojej miejscowości.
Zajęcia 1
Przebieg zajęć:
1. „Rodzaje budynków”- wprowadzenie do tematu zajęć, przedstawienie dzieciom rożnych rodzajów budynków.
Na ostatnich zajęciach zapoznaliśmy się z historią i herbem Łomianek. Dziś przedstawimy wam różne budynki użyteczności publicznej i różne rodzaje budynków w Łomiankach.
Zapraszamy.
Budynek użyteczności publicznej przeznaczony jest dla kultury, kultu religijnego, szkolnictwa, opieki zdrowotnej, poczty, banku, wymiaru sprawiedliwości.
Centralne miejsca w Łomiankach znajdują się w miejscach, gdzie są budynki tzw: użyteczności publicznej jak Dom Kultury, Policja, Urząd Gminy, Kościół, Straż Pożarna, Biblioteka Publiczna, ICDS- Integracyjne Centrum Dydaktyczno – Sportowe, Przychodnie Zdrowia. Szkoły i Przedszkola W tych miejscach ludzie załatwiają swoje rożne sprawy i potrzeby życia codziennego, np.: dzieci uczą się w szkołach.
ICDS- to miejsce gdzie znajduje się: pływalnia, hala sportowa, aula widowiskowo – koncertowa, boiska sportowe, skatepark, lodowisko.
Biblioteka Publiczna ma dla mieszkańców Łomianek, propozycje wypożyczenia książek o różnej tematyce, oraz filmów, a także ciekawych zajęć bibliotecznych.
W naszej miejscowości pracują służby specjalne, jak policjanci, strażacy, ratownicy medyczni, lekarze. Każda z grupa tych osób, przebywa w oddzielnych budynkach.
Zapraszam do obejrzenia fotografii o tej tematyce.
Na pewno wiele razy każdy z was był w Centrum Kultury w Łomiankach. Dom Kultury organizuje dla dzieci i dorosłych, rożne atrakcje: przedstawienia teatralne, konkursy piosenek i poezji, wystawy prac plastycznych, zajęcia taneczne, itp.
Budynki mają rożne przeznaczenie i są rożnego rodzaju. Wyróżniamy budynki mieszkalne: jednorodzinne ( w jednym budynku mieszka jedna rodzina) i wielorodzinne ( w jednym budynku mieszka wiele rodzin).
Są tez budynki, gdzie ludzie mieszkają na pewien określony czas,( wakacje, nocleg, urlop) jak np.: hotel, domek wypoczynkowy (fotografie poniżej)
2. „Budynki mieszkalne” – zajęcia matematyczne. Działania na zbiorach. Rozwijanie umiejętności liczenia, oraz dodawania i odejmowania w zakresie 8.
Dorosły czyta treść zadania a dziecko z pomocą liczmanów ( patyczki, kredki, korki kolorowe, itp.), liczy elementy w zbiorze, dodaje i odejmuje elementy, według instrukcji podanej w zadaniach.
- W bibliotece było 5 osób. 3 osoby wyszły z biblioteki. Ile osób zostało w bibliotece?
- W samochodzie policyjnym siedziało 2 policjantów. Po chwili dosiadło się jeszcze 2 policjantów. Ilu policjantów siedziało w samochodzie?
- Na osiedlu w Łomiankach zbudowano kolorowe domki. 2 domki miały kolor zielony,
2 domki były w kolorze niebieskim i 2 domki miały żółty kolor. Ile domków zbudowano na osiedlu?
- Przy budynku Straży Pożarnej stało 4 wozy strażackie. Po chwili przyjechały jeszcze 4 wozy strażackie. Ile wozów strażackich było razem?
Zajęcia 2
Przebieg zajęć:
- Obejrzenie programu edukacyjnego dla dzieci „Jedynkowe Przedszkole – Mój dom, czyli jestem architektem” https://www.youtube.com/watch?v=pIJ1AL4rH7A
Rozmowa z dzieckiem na temat obejrzanego programu. Rodzic może zadać dziecku pytania dotyczące filmu:
- Kim jest architekt?
- Na czym polega praca architekta?
- Gdzie możemy nauczyć się projektować domy?
- Kto projektuje wnętrza domów?
- Zabawa konstrukcyjna „Mój dom”
Dzisiaj dzieci zamieniają się w architektów. Zadanie jakie mają do wykonania do zaprojektowanie na kartce swojego wymarzonego domu. Następnie niech każdy spróbuje zbudować swój dom z klocków. Powodzenia mali architekci!

