Temat: Dbamy o ogródek.

Zajęcia 1         

Przebieg zajęć:

1. „Dbamy o ogródek”- wprowadzenie do tematu zajęć.

Dzisiejsze spotkanie przeznaczymy na zapoznanie się z pracą w ogrodzie. Aby mogły wyrosnąć w ogródku nowe wiosenne rośliny należy odpowiednio przygotować glebę. To znaczy: spulchnić ziemię, oczyścić ją z kamieni i korzonków, oraz niektórych chwastów. Następnie należy zagrabić spulchnioną ziemię, wyznaczyć grządki i posiać nasiona ziół i sadzonek, oraz pielęgnować kiełkujące roślinki, tzn: podlewać wodą i w razie potrzeby pielić z chwastów. Do pracy w ogrodzie potrzebne nam będą następujące narzędzia: grabki, łopata do spulchniania ziemi, konewka do podlewania roślin wodą, motyka (ilustracja poniżej).

2.”W ogródku Marysi”- uważne słuchanie przez dzieci, wiersza. Rozmowa na temat pracy w  ogródku – przygotowanie ziemi do zasiewu nowych nasion i sadzonek.

W ogródku Marysi dziś wielkie działanie,

Niedługo tu nowe grządki powstaną.

Wystarczy spulchnić łopatą ziemię,

Pozbierać kamienie, wyrzucić korzenie.

Grabkami, czym prędzej wyrównać zgrubienia

i nowe grządki wyznaczyć w przestrzeni.

A potem, to proste – zasiać roślinki,

przykryć je lekko ziemi pierzynką.

Poczekać czas jakiś, podlewać z wyczuciem,

A słonko te grządki, otoczy uczuciem.

Tak wszystkie roślinki w ogrodzie na wiosnę

pokażą swe główki, niebawem nam wzrosną.

Autor wiersza

Dorota Piechota

Pytanie dla dzieci: Jakie czynności należy wykonać aby zasiać roślinki w ogródku? Jakie narzędzia ogrodnicze potrzebne są przy pracy w ogródku?

3. „Sadzonki w ogródku”- zajęcia matematyczne. Rozwijanie umiejętności działania na zbiorach. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Rozwijanie umiejętności liczenia liczebnikami głównymi w zakresie 7.

  • Marysia robiła porządki w ogródku. Znalazła kilka szyszek i postanowiła chwilę się nimi pobawić. Po prawej swojej stronie ułożyła 3 szyszki, a po lewej swojej stronie ułożyła 4 szyszki. Po której stronie było więcej szyszek, a po której stronie było mniej szyszek? Policz (ilustracje z szyszkami poniżej).
  • W ogrodzie wyrosły 4 żółto-czerwone tulipany i 2 różowe hiacynty. Których kwiatów było więcej, a których mniej, hiacyntów czy tulipanów? (ilustracje kwiatów poniżej).
  • Basia spacerowała po ogrodzie i oglądała roślinki, liczyła ile kwiatów już rozwinęło swe pąki. Zauważyła żółte mlecze (ilustracje poniżej). Policz ile było żółtych kwiatów? Podaj ich liczbę, oraz pokaż liczbę kwiatów na swoich palcach.   

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. Wysłuchanie piosenki „ZoZi – Świat w naszych rękach”.

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE    (Źródło : www.gov.pl )

Próba odpowiedzi na pytania na podstawie treści piosenki oraz własnych doświadczeń:

  • Co to jest segregacja śmieci?
  • W jaki sposób możemy segregować śmieci?
  • Dlaczego tak ważne jest segregowanie śmieci?
  • Improwizacja ruchowa (swobodny taniec) do piosenki „ZoZi – Świat w naszych rękach” z jednoczesnym śpiewem refrenu piosenki. 
  • Wykonanie karty pracy https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf – strona 43
  • Obejrzyj obrazki. Nazwij kolory pojemników, które służą do segregowania śmieci. Powiedz, jakie śmieci do nich wrzucamy. Połącz liniami obrazki śmieci z odpowiednimi pojemnikami.
  • Pokoloruj odpowiednio pojemniki: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko. Powiedz, co wrzucamy do każdego