Dbamy o przyrodę –Potęga wody

Z wodą stykamy się, na co dzień, czasami nawet o tym nie wiedząc. Mimo wszechobecności wody, niewiele o niej wiemy. Woda jest wszędzie – unosi się w powietrzu w postaci chmur, spada na ziemię, jako deszcz, płynie korytami rzek, wypełnia zagłębienia terenu, tworząc jeziora i oceany. Nie ma na ziemi miejsca, gdzie nie byłoby, choć odrobiny wody w jakiejś postaci. Woda jest składnikiem ciała wszystkich organizmów lądowych i wodnych – zwierząt, roślin, bakterii. Bez niej nie mogą zachodzić żadne procesy życiowe. Wszystkie rośliny i zwierzęta na ziemi potrzebują do życia wody. Jest ona jednym z podstawowych składników ich ciała.Rośliny pobierają wodę z ziemi korzeniami. Jeśli gleba jest zbyt sucha obumierają np. niepodlewane kwiaty doniczkowe szybko giną.

Na ziemi jest dużo wody, ale jej zasoby nie są nieograniczone. Na dodatek tylko niewielka ich część nadaje się do picia. Z tego powodu wodę należy oszczędzać i troszczyć się o jej czystość. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, ile wody marnuje się w naszych domach. Oto kilka sposobów na oszczędzanie wody:

– dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,

– branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,

– nalewanie wody do kubka podczas mycia zębów,

– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

Piosenka o Zdrowej Wodzie.

Z tej piosenki dowiecie się wiele ciekawych rzeczy o wodzie. Spróbujcie nauczyć się jej na pamięć.

Ciekawostka.

Człowiek może przeżyć bez wody zaledwie kilka dni, wielbłąd 20 dni. Skoczek pustynny (mały gryzoń) w ogóle nie musi pić wody. Do przetrwania wystarcza mu woda zawarta w nasionach, którymi się żywi.

„Woda, ziemia, powietrze”.Zabawa ruchowa.

Na podłodze rysujemy kredą trzy okręgi w różnych miejscach. Umawiamy się z dziećmi, że jeden okrąg to ziemia, drugi to powietrze, a trzeci to woda. Prowadzący mówi „ziemia, woda, powietrze” zmieniając kolejność, a dzieci w tym czasie muszą pobiec do odpowiedniego okręgu. Dla zmyłki można powtarzać te same nazwy po kolei np.: „ziemia, powietrze, woda, woda, ziemia, woda, powietrze, powietrze”.

Woda potrzebna jest wszystkim organizmom. Rośliny w naszych ogródkach, aby pięknie rosły również potrzebują wody. Woda, słońce i ziemia, w której rosną są im niezbędne do życia.

„Podlewanie” kolorowanka.

Pokolorujcie chłopca dbającego o warzywa.

Spróbujcie policzyć ile marchewek wyrosło w jego ogródku.

Ile rośnie kwiatków, a ile marchewek dopiero wschodzi.

Chłopiec na obrazku potrafi dbać o swoje rośliny. Przeczytaj poniższy tekst.

Czy już wiesz jak chłopiec ma na imię?

Jakie rośliny podlewa Tomek?

Czy Tomek lubi jeść te rośliny?

Jaś i magiczna fasola. Bajka.

Znacie bajkę o Jasiu i magicznej fasoli? Jeżeli nie to zapraszam do obejrzenia.

Fasola jest rośliną, która bardzo szybko rośnie. Możecie się sami przekonać zakładając swoją własną uprawę fasoli.

Jeżeli obejrzeliście bajkę spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

– Za ile ziaren fasoli Jaś sprzedał krowę?

– Co zobaczył Jaś po wspięciu się na łodygę magicznej fasoli?

– Jakie jajka znosiła kura?

– Jak oceniasz postępowanie Jasia?

– Spróbujcie wymyśleć inne zakończenie tej historii.

Uprawa fasoli. Zajęcia przyrodnicze.

Na pewno już domyślacie się, że woda jest potrzebna do kiełkowania nasion. Proponuję Wam założenie swojej własnej uprawy fasoli. Jest to niezwykle proste, a na efekty nie będziecie musieli długo czekać.

Potrzebne będą:

– słoik,

– gaza,

– nasionko fasoli,

– gumka recepturka.

Do słoika wlewamy wodę. Nakładamy gazę, którą przymocować trzeba gumką. Na gazę kładziemy nasionko fasoli. Nasionko powinno być lekko zanurzone w wodzie, ale nie całe.

Teraz słoik stawiamy na parapecie i obserwujemy jak roślina zaczyna rosnąć.

W moim słoiku nasionko fasoli zaczęło pękać już po 2 godzinach.

Obieg wody w przyrodzie.

Woda jest niezwykłą substancją. Na naszej planecie, jako jedyna występuje w trzech stanach skupienia. Życie na Ziemi bez wody byłoby niemożliwe. Pamiętajcie, aby w codziennym życiu dbać o jej zasoby.

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

 „Chmurka” praca plastyczna.

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne będą:

– biała kartka,

– ołówek,

– niebieska bibuła,

– nożyczki,

– klej,

– wata,

– spryskiwacz do kwiatków.

Na kartce rysujemy chmurkę. Do chmurki przyklejamy kawałki niebieskiej pociętej bibuły. Po odczekaniu, aż bibuła trochę wyschnie naklejamy na nią watę. Możemy uformować kuleczki wtedy będzie lepiej się przyklejać. Wata nie może być bardzo zbita. Zamiast waty można użyć waciki kosmetyczne. Jeżeli korzystamy z wacików najlepiej rozdzielić je na dwie warstwy. Kartkę można przykleić do szyby. Wtedy efekt będzie szybciej widoczny. Chmurkę spryskujemy wodą. Niebieska bibuła namoczona wodą stworzy efekt strug deszczu.

Badanie wody. Zabawa ekologiczna.

Woda w wielu jeziorach i rzekach nie jest zbyt czysta ze względu na ingerencję człowieka, który zanieczyszcza ją np. ściekami. Sprawdzimy czy woda w pobliskim jeziorze jest czysta.

Wy możecie podobny eksperyment przeprowadzić u siebie w domu po opadach deszczu, wystarczy do tego woda z kałuży.

Wodę nabieramy do słoika lub innego czystego naczynia potem można ją przelać. Staramy się nie dotykać dna kałuży. Tak, aby piasek i inne zanieczyszczenia się nie podnosiły.

Już na pierwszy rzut oka widać, że woda jest lekko mętna. Odstawiamy wodę na jakis czas. Na dnie słoika osiądzie piasek i większe zanieszczyszczenia. Kolejnym krokiem będzie wlanie wody do drugiego naczynia. Jednak zanim to zrobimy na drugim naczyniu musimy założyć dosyć grubą warstwę gazy lub innego materiału.

Woda po przelaniu w ten sposób oczyszcza się, stała się bardziej przezroczysta