Temat: Oszczędzanie wody.

Zajęcia 1

Środki dydaktyczne:

  • globus
  • ilustracje wód zbiorników wodnych na lądzie
  • opowiadanie

Przebieg zajęć:

1. Wstęp do zajęć. Próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego oszczędzamy wodę?” Prezentacja globusa przedstawiającego obszary wody słonej i słodkiej.

Woda potrzebna jest nam do życia. Używamy wody do picia, prania, kąpieli, sprzątania mieszkania, podlewania ogródka, mycia samochodu. W codziennym życiu wydaje się, że jest dostępna, że jej nie brakuje. Ale tak naprawę wody pitnej, słodkiej jest bardzo mało. Pochodzi ona z jezior, rzek, strumieni, potoków i wody podziemnej. Więcej jest wody słonej, która nie nadaje się do picia, znajduje się w morzach i oceanach (można pokazać dzieciom fotografie globusa, a na nim obszary mórz, oceanów, jezior i rzek).

Są takie miejsca na świecie, że wody brakuje albo jest bardzo zanieczyszczona i picie takiej wody powoduje choroby. Naszym zadaniem będzie oszczędnie gospodarować wodą, ponieważ, np.: za wodę trzeba płacić. Na naszym spotkaniu dowiemy się, jak oszczędzać wodę, aby jej nie marnować. Mamy kilka takich sposobów:

  • zamiast nalewać wody do wanny, bierzemy prysznic – mniej wody wtedy zużyjemy
  • przy myciu rąk, czy zębów, zakręcamy kran, aby woda nie spływała do zlewu bezużytecznie
  • niekiedy można ponownie użyć wodę, np.: po umyciu rąk pod bieżącą wodą, woda nie wpływa do zlewu, ale do miski, a następnie może być użyta do spłukania toalety
  • warto zwrócić uwagę, czy kran jest sprawny, bo może np.: kropla po kropli spadać do zlewu, a to oznacza, że z czasem litry wody spływają nie wykorzystane do zlewu

2. Opowiadanie ekologiczne pt: „Opowieści babci”- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się oraz myślenia przyczynowo- skutkowego.

Babcia Antka miała na imię Basia. Któregoś wieczoru rodzice Antka wyszli z domu na ważne spotkanie, więc babcia układała wnuczka do snu. Antek lubił jak babcia opowiada mu różne historie przed snem takie prawdziwe lub wymyślone.

Tym razem babcia Basia wspominała, że gdy była małą dziewczynką, to w stawie tuż koło ich domu pływały ryby. Ryb było tak dużo, że łowiono je nawet rękami, a żaby rechotały najgłośniej jak potrafiły. To był piękny żabi koncert. Babcia wspominała jeszcze, że tęskni za tamtym stawem, który był porośnięty sitowiem i tatarakiem.

-Teraz bardzo rzadko słyszymy rechot żab i jest mniej ryb w stawie, jakby się pochowały – powiedziała babcia.

– Babciu, dlaczego żab i ryb jest teraz mniej?

– Bo widzisz Antoś, nasz staw jest bardzo zanieczyszczony. Często widać nad  jego brzegiem puszki po napojach, plastikowe torby i inne śmieci. Woda w zetknięciu z produktami plastikowymi czy metalowymi staje się zanieczyszczona. W takich warunkach nie mogą żyć ryby, żaby, czy niektóre rośliny. Szukają one miejsc z dala od człowieka, który zanieczyszcza środowisko.

– Babciu czy jeszcze można uratować nasz staw od zanieczyszczeń?

– Tak, przede wszystkim nie powinniśmy wrzucać tam puszek metalowych, plastikowych torebek czy pojemniczków po serkach, które tak lubisz jeść oraz żadnych innych śmieci.

To od każdego człowieka zależy czy nasz staw będzie mieścił na swoim obszarze ryby czy śmieci. Poza tym wody słodkiej jest dużo mniej na ziemi niż wody słonej. Babcia przyniosła globus i pokazała Antosiowi morza i oceany oraz rzeki. Jedno spojrzenie na globus wystarczyło, żeby powiedzieć, że jezior i rzek jest dużo mniej. Jak zaniedbamy nasze wody znajdujące się na lądzie, do których należą strumyki, jeziora, stawy oraz rzeki i będziemy je zanieczyszczać, to woda słodka z tych zbiorników, będzie również trująca dla nas i na pewno ryby i żaby tam nie zamieszkają. Niektórzy ludzie budują nawet sztuczne jeziora, żeby było więcej słodkiej wody. Mówi się wtedy o gromadzeniu zapasów wody.

Antoś był bardzo zamyślony po wysłuchaniu opowiadania babci. Wiedział już co należy robić, żeby ochronić środowisko wodne. Pomyślał też, że upomni swoich kolegów, którzy często na jego oczach dla zabawy wrzucali do wody papierki po cukierkach i plastikowe butelki, wypełnione piachem oraz kamieniami.

Autor opowiadania

Dorota Piechota

Pytania do opowiadania:

  • Jak wyglądał staw z opowiadań babci, gdy była małą dziewczynką?
  • Jak staw wygląda dziś?
  • Dlaczego w stawie jest mniej ryb?
  • Co można zrobić, żeby nie zanieczyszczać stawu?
  • Kto powinien dbać o to, żeby staw był czysty?
  • Dlaczego trzeba dbać o czystość wody słodkiej?

3. Zadanie dodatkowe dla dzieci. Popatrz na ilustrację i wybierz właściwą odpowiedź.

Nad stawem powinny znajdować się następujące elementy:

  • żaba, drzewo, tatarak, sitowie, ryba
  • butelka plastikowa, puszka po konserwie, zepsuty buty

Zajęcia 2

Środki dydaktyczne:

  • Kolorowe szarfy lub woreczki, zielony i czerwony krążek, nagranie skocznej melodii.

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Przeprawa przez wodę”

Rodzic rozkłada na dywanie (wodzie) kolorowe szarfy w niedalekiej odległości od siebie. Umawia się z dzieckiem, że są to kamienie. Na znak rodzica dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie.

  • Zabawa bieżna „Samochód – do myjni”

Dziecko zamienia się w samochód. Gdy rodzic uniesie zielony krążek, samochód jedzie – dziecko naśladuje odgłosy jadących pojazdów; gdy rodzic podniesie czerwony krążek, samochód wjeżdża do myjni – dziecko zatrzymuje się i milknie. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.

  • Zabawa ruchowo – naśladowcza „Dbamy o przyrodę”

Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonuje czynność podaną przez rodzica, związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – „Omiń ślimaka

Dziecko maszeruje. Na sygnał (klaśnięcie) wykonuje przeskok obunóż w przód.