Wiosna na wsi – Mieszkańcy wiejskiego podwórka.
Na wiejskim podwórku codziennie jest gwarno i wesoło. Życie płynie tam spokojnie, a zwierzęta żyją w wielkiej przyjaźni. Najwcześniej wstaje kogut, który swoim głośnym pianiem budzi gospodarza i inne zwierzęta zamieszkujące po sąsiedzku. Najczęściej na wiejskim podwórku możemy spotkać zwierzęta gospodarskie krowy, świnie, owce, kozy, konie, kury, kaczki, gęsi.
Dokończ zdania, a dowiesz się, co otrzymujemy od zwierząt ze wsi:
Kura znosi ……………..
Krowa daje ……………..
Owca daje wełnę na ……………..
Gdzie jest cielaczek? Użyjcie odpowiedniego określenia: na, pod, obok, za, przed, pomiędzy.


Zabawa w chowanego.
Rozwija umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Do tej zabawy możemy wykorzystać dowolną zabawkę. Rodzic chowa zabawkę lub kilka w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. piesek jest pod krzesłem, króliczek jest za kanapą, konik jest za kwiatkiem.
Jakie to zwierzę? Zabawa słuchowa.
Rozpoznanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Naśladuj zwierzątka. Zabawa ćwicząca narządy mowy.
Staramy się naśladować wybrane zwierzęta.
Konik – kląskamy, na zmianę jedną i drugą nogą stopą „grzebiemy w ziemi”.
Krowa – „przeżuwamy trawę”, wykonujemy ruchy okrężne żuchwą, wargi są zamknięte.
Świnka – tworzymy ryjek, jak przy wymawianiu u, możecie spróbować przytrzymać górną wargą ołówek.
Piesek – szczerzymy zęby, ziajamy.
Kotek – naśladujemy picie mleka, wysuwamy język, oblizujemy wargi ruchem okrężnym.
Rytmy na wsi. Karta pracy.
Wieś jest miejscem, gdzie można usłyszeć wiele odgłosów i dźwięków wydawanych przez zwierzęta, maszyny oraz pracujących ludzi. Spróbuj wyklaskać rytm gdakania kury.

Co robią zwierzęta? Loteryjka obrazkowa. Budowanie wypowiedzi.
Wybieramy jeden obrazek. Możemy również wcześniej je wydrukować i włożyć do kopert. Wtedy dziecko może wylosować obrazek. Np. kota lub konia i zadajemy pytania:
- Jakie
zwierzę widzisz na obrazku?
- Czy wiesz gdzie ono się znajduje?
- Jakie jest to zwierzę? (Małe, duże, w łatki, itd.).
- Co robi to zwierzę?
- Czy mógłbyś/ mogłabyś powiedzieć wszystko razem? Np. (Koń jest na pastwisku i je trawę).
Oglądanie obrazków ze zwierzętami pozwala wzbogacić zasób słownictwa oraz usystematyzować wiedzę o zwierzętach. Pozwólmy dziecku zadawać pytania. Wspólnie poszukajcie odpowiedzi w dostępnych Wam źródłach.

