Scenariusz zajęć dla grupy IV
Temat: Wiosenne kwiaty – edukacja matematyczna.
Cele ogólne:
– rozwijanie umiejętności matematycznych,
– doskonalenie sprawności manualnych.
– Cele szczegółowe. Dziecko
– liczy obiekty, podaje ich liczbę
– ustala wynik dodawania i odejmowania w sytuacjach zabawowych
– wycina nożyczkami figury geometryczne
Metody pracy:
– pokazowa- ilustracja do zadania
– słowna-objaśnienia i instrukcje
– czynna – kierowanie własną działalnością
Środki dydaktyczne:
– papier kolorowy, nożyczki, klej, karton A4
Przebieg zajęć:
1. Opowieść ruchowa „Wiosna” – wprowadzenie do tematu zajęć. Rozmowa kierowana na podstawie treści opowieści ruchowej
Dzieci ilustrują ruchem treść opowiadana.
Nadeszła wiosna.
- Słoneczko wysoko chodziło po niebie (dzieci stoją na palcach i unoszą ręce jak najwyżej do góry) ,a jego promyki były coraz cieplejsze (dzieci rozciągają szeroko ręce na boki robiąc duże kolo).
- Na gałęziach drzew i krzewów dojrzewały pąki (dzieci składają obie dłonie, jakby trzymały w nich coś okrągłego).Ptaki oznajmiały swoim radosnym głosem, że cieszą się z nadejścia wiosny. Latały więc z gałązki na gałąź (dzieci rozkładają ręce na boki i naśladują lot ptaków
- W ogrodach kwitły kwiaty: przebiśniegi, krokusy, żonkile, tulipany oraz krzewy forsycji i bazi (dzieci idąc rozglądają się na boki i wskazują ręką prawa i lewą kwiaty i krzewy).
- Powietrze było ciepłe i świeże (dzieci nabierają powietrze nosem, unoszą ręce w gorę, wypuszczają powietrze, opuszczając ręce powoli w dół).
Pytanie do dzieci;
Jak nazywały się kwiaty wiosenne przedstawione w opowieści ruchowej? (przebiśniegi, krokusy, żonkile, tulipany)
2. „Wiosenne kwiaty”- rozwijanie umiejętności matematycznych.
Dzieci wycinają z papieru kolorowego 4 kwadraty czerwone- będą to kwiaty tulipanów, oraz 4 prostokątów zielonych dłuższe – będą to łodygi tulipanów, 4 prostokąty krótsze- będą to liście tulipana Na karce A4 dzieci układają tulipany według polecenia;
- Ułóż z wyciętych figur geometrycznych jednego tulipana i dodaj jeszcze dwa. Ile tulipanów będzie razem?
- Ułóż 4 tulipany z figur geometrycznych i odłóż dwa z nich. Ile teraz jest tulipanów?
Na zakończenie ćwiczenia dziecko przykleja tulipany na kartkę A4.
Temat:Wiosenne kwiaty – zajęcia umuzykalniające.
Cele:
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych
- Rozwijanie poczucia rytmu
- Pobudzanie ekspresji ruchowej
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Wzmacnianie siły mięśni oddechowych
Środki dydaktyczne:
- Nagranie piosenki „Idzie do nas wiosna”
(Źródło: www.gov.pl)
- Instrument perkusyjny (mogą być drewniane łyżki)
- Papierowy kwiat
Przebieg zajęć:
- Improwizacja ruchowa (swobodny taniec) do piosenki „Idzie do nas wiosna”
- Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi „Tańczące kwiaty”
Dziecko maszeruje w rytm muzyki (piosenka „Idzie do nas
wiosna”) i jednocześnie dmucha na kwiat
wycięty z papieru, zawieszony na nitce, starając się go wprawić
w ruch.
- Wygrywanie rytmu piosenki na dowolnym instrumencie (instrument można wymienić np. na drewniane łyżki) z jednoczesnym śpiewem refrenu piosenki.