Temat: Mam przyjaciela.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązywanie zagadki. Rozwijanie logicznego myślenia.
    Zapraszam wszystkie dzieci do wysłuchania zagadki. Jak rozwiążecie zagadkę to dowiecie się jaki temat zajęć będzie dzisiaj.

Zagadka
Jak nazywa się ten człowiek,
Kto wie, niech szybko powie.
Serce ma dobre, pomoże gdy trzeba,
Kłamstwa nie znosi, kłamstwa u niego nie ma.
Wysłucha uważnie, tajemnic dochowa,
Przebaczy błędy, zrozumie od nowa.
Pocieszy gdy trudno,
Z nim na prawdę, nigdy nie jest nudno.
Autor zagadki Dorota Piechota

Rozwiązanie zagadki ( przyjaciel)

  1. “Przyjaciel”- zabawa ruchowa inspirowana treścią zagadki. Dzieci wykonują różne układy ruchowe, przy muzyce np: pajacyki, podskoki – odbijanie się jak piłeczka w miejscu, skok na jednej nodze, skok obunóż, itp. Na przerwę w muzyce dzieci odpowiadają na pytanie na podstawie treści zagadki: Jaki cechy powinien mieć dobry przyjaciel?. Dziecko wymienia jedna cechę przyjaciela i zabawa zaczyna się od nowa, tzn: dziecko podejmuje tym razem inna aktywność ruchową i przy muzyce ją wykonuje, na przerwę podaje kolejna ważną cechę dobrego przyjaciela.
  2. “Co by było gdyby…?”- dopowiadanie rozpoczętych fraz. Rozwijanie wyobraźni, myślenia przyczynowo skutkowego,
    Wstęp do zajęcia:Zabawa rozwijająca wyobraźnię. Tłumaczymy dziecku, że wyruszymy do kraju gdzie, mieszkają dzieci – Indianie, wymyślamy okrzyk Indian, np: ooooooo (przy czym jednocześnie zasłaniamy i odsłaniamy usta), swoje imię, np: Błękitna Strzała, taniec indiański (wymyślone przez siebie kroki), budujemy szałas z gałęzi, ubieramy na głowę pióropusz, malujemy na policzkach kolorowe kreski ubieramy tunikę (zdjęcie poniżej), opowiadamy, że Indianie bardzo lubią zabawy w terenie, najlepiej w lesie, np: w chowanego, w skradanie – chodzenie jak najciszej, chodzenie boso po strumykach, szukanie gładkich kamieni i rzucanie nimi do celu, a także strzelanie z łuku, zadajemy dziecku pytanie: Co by było gdybyś zaprzyjaźnił się z Indianinem? Dziecko dopowiada swoja wersję do zadanego pytania.
  3. “Prezent dla przyjaciela mojego przyjaciela Indianina”- karta pracy, ćwiczenia grafomotoryczne. Doskonalenie sprawności manualnych. Dziecko rysuje po śladzie, bez odrywania ręki obrazek z figur geometrycznych a następnie koloruje klocki kredkami.