Łąka w maju. Kwiaty na łące.

Wiosna to wspaniała pora roku, przyroda budzi się do życia po zimowej przerwie. Łąki zachwycają mnogością występujących na nich gatunków roślin oraz różnorodnością barw kwiatów. Zapraszam Was na spacer po pięknej, urzekającej kolorami i pachnącej łące. Możecie się na nią wybrać również na rowerze. Podczas wycieczki warto zatrzymać się na chwilę, rozejrzeć dookoła, pooddychać świeżym powietrzem i docenić bogactwo barw, zapachów oraz kształtów.

Warto również bliżej zapoznać się z kwiatami występującymi na łące. Niektóre z nich poza tym że są piękne, kolorowe i pachnące, mają również duże znaczenie lecznicze. Do tej grupy roślin należy rumianek pospolity. Wykorzystywany jest on również w kosmetyce. Innym przykładem rośliny leczniczej jest chaber. Bardzo popularną rośliną leczniczą jest też dziurawiec. Jej znaczenie doceniane było już w starożytności. Innymi kwiatami często rosnącymi na łąkach są mak polny, koniczyna łąkowa oraz powój polny.

Łąki zachwycają mnogością występujących na nich gatunków roślin oraz różnorodnością barw kwiatów.

Obejrzyjcie film o kwiatach na łące.

Kwiaty z figur geometrycznych.

Ułóżcie kwiaty z figur geometrycznych tak jak na załączonych zdjęciach. Figury możecie wyciąć z papieru kolorowego, a łodygi z patyczków.

„Ciekawy żuczek ogląda świat”- ćwiczenia głowy i szyi.

Dziecko zamienia się w żuczka lub innego owada. Może wybrać, jakim owadem chce być. Żuczek jest bardzo ciekawy świata i rozgląda się na wszystkie strony, aby zobaczyć jak najwięcej ciekawych rzeczy wokół siebie. Żuczek rusza głową – patrzy pod nogi (skłon w przód), w prawo, w lewo, w tył.

„Łąka„– słuchanie wiersza Władysława Bełzy.

Posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica. Spróbujcie zapamiętać jak nazywają się osoby, które koszą siano. Czy widzieliście kiedyś stóg siana?

http://znanewiersze.pl/wladyslaw-belza/laka treść wiersza.

Łąki są wykorzystywane na wsiach, jako pastwiska dla zwierząt. Od wiosny do jesieni na pastwiskach wypasa się zwierzęta hodowlane, bydło domowe krowy i konie, owce czy też kozy. Rośliny, które rosną na łąkach są koszone na pasze dla zwierząt. Paszą może być trwa pastwiskowa lub tzw. zielonki oraz suche pasze np. siano i słoma.

„Kwiat rośnie”. Zabawa usprawniająca pracę dużych grup mięśniowych przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc  Piotr Czajkowski – Walc kwiatów

https://www.youtube.com/watch?v=x463zoWpiVI  EDVARD GRIEG – Morning

 

Dziecko zwija się w jak najmniejszą kulkę, tak, aby głowa była schowana. Na dźwięki w muzyce kwiatek powoli zaczyna rosnąc. Dziecko przyjmuje pozycję klęczną, następnie siad podparty. Kolejnym elementem będą powoli rosnące listki – dziecko wyciąga ręce na boki. Powoli wstaje i prostuje całą sylwetkę wyciągając się jak najwyżej w kierunku słońca.

„Zaczarowany kwiat”- zabawa usprawniająca mięśnie dłoni.

Do tej zabawy potrzebne będą kawałki dowolnego materiału. Dziecko zgniata kwiatek w dłoni (kawałek materiału nie może być zbyt duży.) i otwiera dłoń – kwiatek rozkwita. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy na każdą rączkę.

„Wysoko i nisko, leci motylek”- zabawa rozwijająca prawidłową postawę ciała.

Dziecko zamienia się w motylka i „leci” z wyciągniętymi na bok rączkami jednocześnie wspina się na palce, a raz opada na pięty. Głowę wyciąga jak najwyżej, kiedy jest w pozycji na palcach.


„Znajdź 4 listną koniczynę”- karta pracy.

Znajdźcie na obrazku wszystkie czterolistne koniczyny, otoczcie je pętlą. Pokolorujcie obrazek koniczyny z lewej strony.

„Stań na kamieniu”- zabawa ożywiająca.


Kamienie rozkładamy luźno na podłodze.  Za kamień mogą posłużyć nakrętki od większych butelek lub karteczki o takiej wielkości, żeby zakrywała je cała jedna stopa. Dziecko maszeruje w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=lbB770dSoI0 muzyka do marszu.

Na przerwę w muzyce dziecko podbiega do „kamienia” i stara się przykryć go stopami (stopy powinny być złączone, palce zawinięte, ale przy podłodze, ciężar ciała przeniesiony na zewnętrzne krawędzie stóp). Pod każdą stopą może być jedna większa nakrętka, jeżeli wykorzystujemy kartkę to wystarczy jedna.

Zabawę powtarzamy kilka razy.


„Motylek uczy się latać”- ćwiczenia rąk i obręczy barkowej.


Motylek nie od razu potrafi latać, zanim wzbije się w niebo musi kilka razy pomachać skrzydełkami. Spróbujcie zamienić się w małego motylka.

Dziecko siada w siadzie ugiętym (nogi zgięte w kolanach na podłodze, ręce wyprostowane w bok, w dłoniach chusteczki lub kawałek materiału albo paski z bibuły). Dziecko wykonuje krążenia rąk w przód i w tył. Stopy cały czas są razem, oparte o podłogę. Motylek po chwili ćwiczeń podrywa się do lotu. (Dziecko może spróbować wstać z podłogi bez podpierania się rękami).

„Konik polny”-ćwiczenia mięśni nóg i pośladków.


Konik polny gra pocierając nogami o skrzydła.

 W tym filmiku możecie obejrzeć konika polnego z bliska.

Konik polny zanim zacznie grać robi sobie rozgrzewkę.  Dziecko siada w klęku podpartym. (Kolana opiera o podłogę, plecy są proste ręce oparte o podłogę) dziecko wyciąga nogę do tyłu i prostuje, trzyma 3 sekundy w powietrzu. Noga wyprostowana powinna znajdować się na takiej wysokości, aby tworzyła linie prostą z tułowiem. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy na każdą nogę. Teraz konik polny jest przygotowany do grania wieczornego koncertu.

„Gdzie jest kwiatek”- zabawa rozwijająca orientację i kierunki na kartce papieru.

Narysujcie i wytnijcie dowolne kwitki z papieru. Rodzic wydaje dziecku polecenia, np.:

– połóż fioletowy kwiatek w lewym dolnym rogu,

– połóż pomarańczowy kwiatek w prawym górnym rogu,

– połóż różowy kwiatek na środku kartki,

-połóż kwiatek przed kartką na dole.

Im więcej kolorów kwiatków tym lepiej.

„Kwiatek na wodzie”- doświadczenie.

Do tego doświadczenia potrzebne będą:

– miska lub talerz,

– kwiatki wycięte z papieru,

– woda.

Papierowym kwiatkom zginamy płatki do środka. Do przygotowanego naczynia wlewamy wodę oraz układamy nasze kwiatki. Kwiatki rozkwitły w wodzie, ponieważ papier składa się głównie z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary. Kapilara – bardzo cienka rurka. Działanie tego procesu spowodowało, że papierowe kwiaty po włożeniu do wody rozkwitły, spęczniały pod wpływem sił działających w kapilarach na cząsteczki wody.

video-1589204715

„Robaczek idzie po gałęzi”- ćwiczenia równoważne z nauka prawidłowego chodu.


Do tego ćwiczenia przyda się włóczka rozłożona na podłogę lub linia wyklejona za pomocą taśmy klejącej, możemy też to ćwiczenie zrobić na zewnątrz i narysować kredą lub patykiem droga, po której będzie szedł robaczek. Dziecko maszeruje na wyznaczonej trasie stara się utrzymać plecy proste, może wyciągnąć ręce w bok.

Spokój żabki”- ćwiczenia oddechowe.


Dziecko siada skrzyżnie wykonuje wdech nosem z jednoczesnym uniesieniem rąk przodem w górę (wnętrze dłoni skierowane jest do góry), wydech ustami z jednoczesnym opuszczeniem rąk bokiem w dół (opuszczamy dłonie wewnętrzną stroną do dołu).