Temat: Z biegiem Wisły.

Przebieg zajęć:       

„Podróż po Polsce” – zajęcia matematyczne.

  1. Zapoznanie z biegiem Wisły – rodzic prezentuje dziecku mapę Polski. Pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Podczas oglądania mapy rodzic zadaje dziecku pytanie:

Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę?

Rodzic pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siada skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płynie łódką z biegiem Wisły.

  • W górach – liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.

Przygotowujemy wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk, zieloną krepinę (pastwisko) oraz 5 klocków. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Dziecko bierze do ręki pięć klocków i liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dziecko płynie łódką w dalszą podróż.

  • W Warszawie – budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.

Do zabawy potrzebne nam będą klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dziecko widzi budynki różnej wysokości. Rodzic układa kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dzieckiem ustawia pojemnik z klockami. Dziecko bierze odpowiednią liczbę klocków i układa z nich domy o takiej samej wysokości (może postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzy domów, tylko układa jeden obok drugiego. Wskazuje wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkłada klocki na miejsce i płynie dalej.

  • W Toruniu – segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów.

Przygotowujemy wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dziecko umieszcza sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuuje podróż łódką, a rodzic w tym czasie odkłada na bok zgromadzone wcześniej pomoce.

  • W Gdańsku – liczenie statków na morzu.

Potrzebne materiały to niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa po morzu. Rodzic kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada, ile statków pozostało itd.

Miłej podróży!