Temat: Zwiedzamy Polskę.

Zajęcia 1

Przebieg zajęć:      

1. „Mazury”- zapoznanie dzieci z krajobrazem Mazur, na podstawie ilustracji i wybranych informacji i ciekawostek na temat tego obszaru. Pokazanie dzieciom n mapie Polski obszaru Mazur. Zapoznanie dzieci z pojęciem pomnik przyrody i park przyrody, rezerwat.

Mazury są nazywane inaczej Krainą Tysiąca Jezior. Jezior jest aż 2.600. Największe jezioro nazywa się Śniardwy, inne to: Bełdany, Łuknajno, Mokre oraz Mikołajskie. W jeziorach znajdują się różne gatunki: szczupak, węgorz, lin, okoń. Występują tu rożne owady, jak pszczoły, trzmiele, ważki, motyle. Jeśli chodzi o płazy i gady, wyróżnić można następujące gatunki: żaby, ropuchy, żmije, jaszczurki, żółwie błotne. Spotkać można zwierzęta, między innymi: jelenie, łosie, sarny, dziki, zające, lisy, wilki, orły, nietoperze.

Roślinność jest bardzo urozmaicona i znajduje się pod ochroną. Są różne formy ochrony przyrody: jak parki i pomniki przyrody.

Pomniki przyrody to chronione twory przyrody jak drzewa, głazy, rzadkie gatunki roślin, oraz zwierząt, źródła, wodospady, jaskinie.

Parki przyrody tez są jedną z form ochrony przyrody. Ma na celu odnowić przyrodę, np.:  siedliska zwierząt, grzybów, pozwolić roślinom na ich naturalny wzrost. Chodzi o to aby człowiek nie ingerował swoja siłą w przyrodę, ale by przyroda sama się odnowiła.

Na Mazurach pomnikami przyrody są dęby: dąb zwany królewskim i dąb nad jeziorem Mokrym, oraz ogromne głazy

2. „Las pod ochroną” – rozmowa z dziećmi o zasadach zachowania się w parkach przyrody; na podstawie wiersza.

„Las pod ochroną”

Nim wykonasz jeden krok,

W stronę parku zrobisz zwrot,

To pamiętaj o tym że,

Trzeba zasad trzymać się.

Chodzić można tylko tam,

Gdzie szlak wyznacza drogę nam.

W parku słychać ptaków śpiew,

Ucisz szybko więc swój gniew.

Choć ochotę masz na krzyk,

Radzę nie rób tego w mig.

Nie płosz zwierząt, nie niszcz roślin,

Las nie znosi takich gości.

Śmieci zbieraj, ciesz się chwilą,

Z parku wrócisz z nową siłą.

Pytanie do dzieci:

Jak należy zachować się w parku?

3. „Odznaka ekologa”- wykonanie pracy plastycznej

Dzieci odrysowują kształt koła np.; małego talerza. W środku koła rysują elementy ekologiczne np.; las, słońce, strumyk, ptaki, itp. według własnego pomysłu.

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Biel i czerwień”

Dziecko otrzymuje czerwony i biały prostokąt. Maszeruje po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko układa na podłodze prostokąty na kształt flagi Polski.

  • Zabawa bieżna „Orły

Dziecko biega przy dźwiękach tamburynu w jedną stronę. Naśladuje lot orła. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, wyciąga wyprostowane ręce w bok, odwraca głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (Rodzic może wskazać kierunek, stając tyłem do dziecka).

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – „Przeskakujemy fale

Rodzic układa z niebieskich szarf w dowolnym miejscu pokoju dwie równoległe (mogą być faliste) linie – to morskie fale. Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki. Kiedy dojdzie do niebieskich szarf, przeskakuje je obunóż i idzie dalej. Na przerwę w muzyce zmienia kierunek marszu.