Moja miejscowość, mój region. Zawody w mojej miejscowości.   

Dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców i dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z innymi dziećmi podczas zabaw dowolnych. Dlatego bardzo ważne jest poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnych zawodów. Ważne żeby dostrzegały efekty i trud pracy innych. Aby rozwinąć aktywność edukacyjną, należy umożliwić dzieciom bezpośredni kontakt, ze środowiskiem lokalnym, w którym będą miały możliwość bezpośredniego obserwowania pracy ludzi (rodziców i opiekunów).

Posłuchajcie wiersza Juliana Tuwima „ Wszyscy dla wszystkich”

„Zgadnij, o kim mówię?” – zagadki słowne.

Bystre oczy ma i słuch doskonały, ruchem drogowym kieruje, kiedy światło się zepsuje.  (policjant).

Zawsze stoją na straży, kiedy dym widać z oddali, czyli coś się pali? (strażak)

Kto ratuje ludzkie życie, do chorego na sygnale jedzie? (lekarz)

Gdy znajdziemy się w trudnej sytuacji, czy wiecie, kogo należy wezwać lub poprosić o pomoc? Które z wykonywanych zawodów będą pomocne wręcz niezbędne. Poniżej kilka zagadek:

– małe dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść.

– mały chłopiec stoi sam na przystanku i płacze. Chyba zgubił się rodzicom.

– dziewczynka przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży się, że boli ją noga.

Polska jest naszym domem. Miejscem, w którym czujemy się dobrze i bezpiecznie. Tu rozpoznajemy miejsca, domy, ulice, ludzi. W domu, w Polsce wszystko jest nam bliskie i znane. Znakiem naszego domu, Polski jest biało-czerwona flaga i godło z białym orłem. 

Zabawa dydaktyczna „Znamy symbole narodowe” dokończ zdanie:

  1. Moją ojczyzną jest…………
  2. Nasze godło narodowe to……..
  3. Flaga Polska jest  ……….
  4. Stolicą Polski jest………..

Posłuchajcie wiersza „Katechizm polskiego dziecka”.

„Stadion narodowy”- praca plastyczna.

Stadion Narodowy w Warszawie jest to jedna z bardziej rozpoznawalnych budowli.  Stadion ma piękne białoczerwone -barwy. Stadion ma szerokie zastosowanie począwszy od imprez sportowych i muzycznych, ale także wystaw sztuki i targów. Stadion kojarzy się nam w pierwszej kolejności z grą w piłkę. Dziś mam dla Was propozycję pracy technicznej „Stadion Narodowy”.

Potrzebne będą:

  • kartki kolorowe czerwona, zielona i biała,
  • klej,
  • nożyczki,
  • linijka.

Czerwona kartkę przecinamy na pół. Z jednej strony kartki obcinamy rogi tak, aby powstała figura przypominała trapez równoramienny. Na powstałej figurze zaznaczymy linie do rozcinania. Z jednej strony nie docinamy do samego końca. Kolejnym krokiem będzie poprzecinanie białej kartki wzdłuż na długie paski,które następnie przeplatamy między czerwonymi, co drugi pasek. Kolejny biały pasek przeplatamy przez drugi czerwony i dalej również, co drugi. Kiedy poprzeplatamy już wszystkie białe paski możemy je obciąć lub podkleić z drugiej strony. Tak powstałą bryłę stadionu naklejamy na zieloną kartkę.

Dla chętnych kolorowanka piłkarz. Zawód piłkarza jest jednym z bardziej lubianych przez chłopców, a czy wiecie, czego piłkarz potrzebuje w swojej pracy? Zastanówcie się wspólnie z rodzicami. Połączcie kropki tak, aby powstała piłka futbolowa.

„Co jest cięższe”- zabawa badawcza.

W trakcie robienia zakupów często bierzemy wózek, ponieważ wkładane przez nas produkty są bardzo ciężkie i trudno byłoby je nam unieść np. w koszyku do ręki.

Czy potrafimy poznać, co jest ciężkie, a co jest lekkie? Jakie produkty ważymy najczęściej w sklepie?

Podzielcie na sylaby nazwy produktów wyklaskując ilość sylab w wyrazie:

– pomidory, ogórki, marchewka, ziemniaki, banany, pomarańcze, gruszki.

Waga wykorzystywana jest w życiu codziennym w domu np., kiedy robimy ciasto, w sklepach, a także korzystają z niej kucharze, piekarze, cukiernicy, a nawet fryzjer, który odmierza objętość farby.

Wagę produktu zapisujemy w kilogramach, a mniejszą jednostką jest dekagram.

„Waga” – praca techniczna.

Proponuję wykonanie bardzo prostej wagi, która pozwoli sprawdzić wagę małych przedmiotów.

Potrzebne będą:

– wieszak metalowy,

– dwa kubeczki papierowe,

– włóczka,

– nożyczki.

W kubeczkach robimy dziurki tak, aby przewlec włóczkę i zawiązujemy u góry supełek. W miejscu gdzie wieszak ma wgłębienia po obu stronach trzeba go jeszcze troszkę wygiąć, aby wgięcia były większe. Wieszamy kubeczki i waga jest gotowa do ważenia. W momencie wkładania, jakiego przedmiotu musimy przytrzymać wagę. Lub włożyć przedmioty jednocześnie. Innym sposobem będzie położenie wagi na podłodze włożenie przedmiotów np. małych zabawek i podniesienie wtedy waga pokaże, co jest cięższe.

Spróbujcie porównać wagę jednego klocka drewnianego i plastikowego mniej więcej tej samej wielkości. Czy potraficie ocenić, który będzie cięższy? Spróbujcie teraz wciąć po dwa takie klocki. Są Cięższe niż poprzednie. Czy dwa drewniane klocki są lżejsze od jednego klocka czy cięższe? Zamiast klocków można wykorzystać butelkę plastikową i szklaną i porównać na tej samej zasadzie.

„Ciężkie zakupy- lekkie zakupy”- zabawa ruchowa z elementami pantomimy.

Przy akompaniamencie dowolnego instrumentu dziecko spaceruje. Kiedy rodzic zacznie grać szybko dziecko naśladuje noszenie lekkich zakupów i wykonuje szybkie kroki. Na zmianę gry, gdy rodzic gra powoli i miarowo dziecko idzie powoli i ociężale naśladując noszenie ciężkich zakupów.