Temat: Zwiedzamy Łomianki – parki, rezerwaty przyrody.

Zajęcia 1        

Przebieg zajęć:

1.”Park Młociński”- prowadzenie do tematu zajęć, zapoznanie dzieci z życiem przyrody w Parku Młocińskim. Kształtowanie u dzieci świadomości ekologicznej.

Kontynuujemy zwiedzanie Łomianek. Dziś zapraszamy do Parku Młocińskiego, który dziś jest terenem rekreacyjnym. Rekreacja oznacza, że w czasie wolnym ludzie organizują sobie rożne zajęcia w parku, np.; jeżdżą na rowerach, biegają albo chodzą pieszo po ścieżkach zdrowia i przy brzegu Wisły, spotykają się z rodziną przy ognisku- oczywiście w wyznaczonym miejscu. W parku jest tez ogromny plac zabaw zbudowany z drewna – to jest wielka atrakcja dla wszystkich dzieci. Wśród drzew dominuje sosna, dąb, olcha i jesion, a wśród zwierząt można tu spotkać liczne ptaki, dziki, sarny, łosie, itp.

Wspomniane ścieżki zdrowia utworzone w parku służą edukacji ekologicznej, czyli poszerzeniu wiedzy o przyrodzie. Poniżej są fotografie zaprojektowanego labiryntu ekologicznego, a w nim ślady i tropy zwierząt. W ten sposób można rozpoznać zwierzę jakie niedawno przechodziło daną drogą i pozostawiło po sobie ślady.

Ponadto ścieżki zdrowia pozwalają odpocząć w kontakcie z przyrodą. Przyroda, gdy na nią patrzymy uspokaja emocje człowieka, wyzwala ciekawość i radość życia. Ktoś może zachwycić się np.: kwiatek, który wyrósł pośród drzew leśnych, albo drzewem, które ma liczne konary i gałęzie, jest rozłożyste i jedyne w swoim rodzaju. Ludzie bardzo lubią spacerować brzegiem Wisły, patrzeć na taflę wody spokojnej, lub czasami płynącej wartkim nurtem. Są też taki osoby, które podejmują na ścieżkach zdrowia rożne sporty- biegi, jazda na rowerze, albo gimnastyka na urządzeniach do ćwiczeń: drabinkach, belkach do przeskoków, ławkach pochyłych do ćwiczeń na mięśnie brzucha, drążkach do pompek. Ścieżki zdrowia są otwarte dla wszystkich przez cały rok.

W parku można spotkać rożne znaki: informacyjne, ostrzegawcze, nakazu, zakazu. Znaki te informują turystów jak należy się zachować w rożnych sytuacjach. Ilustracje niżej pokazują nam, że jakim szlakiem należy się poruszać i nie zabłądzić w lesie, w których miejscach można używać rowerów, gdzie nie można wjeżdżać samochodem, albo gdzie człowiek nie może wchodzić. Inne znaki, tzw. informacyjne zapoznają odwiedzających jakie rośliny, grzyby, owady, drzewa i zwierzęta znajdują się w lesie. Dla zwierząt organizuje się dokarmianie w okresie zimy – budowa pasiek, budowa domków dla owadów, tzw. sztuczna budowla zapewniająca rożnym gatunkom schronienie i możliwość zakładania gniazd, oraz karmników dla ptaków. Za chwilę dowiecie się jakie stworzenia ukrywają się w lesie młocińskim, ale trzeba rozwiązać zagadki.

2. Zagadki przyrodnicze z lasu Młocińskiego- rozwijanie logicznego myślenia.

Jak nazywa się ten zwierz,

Lubi nocą chodzić też.

Stale kolce nosi swe.

To ubranie jego jest.

Ten ptak prace musi mieć,

stuka ciągle w drzewa pnie.

Inni wiedzą o tym, że

lekarzem drzew on jest.

Tego zwierza spotkasz też,

Ryje w ziemi, bo chce jeść.

Jeśli go zobaczyć chcesz ,

to z daleka o tym wiedz.

To stworzenie dobrze znasz,

Nasza grupa tę nazwę ma

Ruda jest, orzechy je,

Jak nazywa się już wiesz?

Ten grzyb piękny jest to fakt,

Ten grzyb czerwony kapelusz ma.

Policz kropki, nie dotykaj,

Dobrą radę ja ci dam: zostaw grzyba,

szybko zmykaj.

To zwierzątko pewnie znasz,

Kica w lesie, chodzi sam

I nikogo nie pozdrawia

szybki jest, uciec chce, raz dwa.

Te owady taką cechę mają,

Że pracować nie przestają.

Dla nich praca ważna jest,

W pracy tam się spotykają.

Jak nazywa się to drzewo,

Często żołądź spada z niego

Rośnie wzdłuż i wszerz tak

nie obejmiesz go ty sam.

3. „Zwierzęta w parku”- składanie obrazka z części w całość. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

Dziecko rysuje po śladzie wybrane zwierzątko, następnie koloruje. Dorosła osoba rozcina obrazek na 6 części. Dziecko składa obrazek w całość i przykleja na kartonie.

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. Oglądanie zdjęć gór – dzieci oglądają zdjęcia gór i próbują je opisać.
  2. Wysłuchanie słuchowiska edukacyjnego PZU „Niestraszki – wyprawa w góry” https://www.youtube.com/watch?v=-Q5WnFLb5uA&list=PLgDURsC9Q7Va9jqPVNvhTbM9I62mnXjpW&index=8

Próba odpowiedzi na pytania na podstawie obejrzanych zdjęć oraz treści opowiadania:

  • Co można robić w górach?
  • Jak należy przygotować się na wyprawę w góry?
  • Co należy ze sobą zabrać idąc w góry?
  • Wykonanie karty pracy https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-wyp.pdf – strona 73.
  • Pokoloruj góry przedstawione na karcie.
  • Przygotuj niewielkie kulki z waty.
  • Wyklej kulkami z waty kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.