Temat: Dbamy o przyrodę.

Zajęcia 1

Środki dydaktyczne:

kolorowe piłki, kredki

– torba papierowa i plastikowa

– gazety porwane na drobne części

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć.

W tym tygodniu zajmujemy się dbaniem o przyrodę. Nauka, która troszczy się o ochronę przyrody to ekologia. Uczyliśmy się segregować śmieci, oszczędzać wodę, dbać o ogródek. Jesteśmy przyjaciółmi przyrody, to znaczy małymi ekologami i chcemy dbać o przyrodę. W związku z tym wykonamy kilka zadań ruchowych, które jeszcze raz przypomną jak działa mały ekolog.

2. „Porządki”- rozwijanie świadomości ekologicznej.

 Dzieci biegają po wyznaczonej przestrzeni na sygnał stop wykonują polecenia prowadzącego:

– segregują śmieci (kolorowe kredki, piłki według koloru)

– sprzątają pokój ( zbierają na czas, papiery rozrzucone w rożnych miejscach, w swoim pokoju).

3. „Ekologiczna torba”- uświadamianie dzieciom konieczności wybierania toreb papierowych zamiast plastikowych.

Dziecko chodzi krokiem marszowym, robi pajacyki, skacze jak żaba, chodzi na palcach, skacze na jednej nodze, biega, chodzi na czworakach w wyznaczonym miejscu. Na hasło „zakupy”- dziecko spośród dostępnych torebek plastikowych, papierowych, wybiera torbę ekologiczną (papierową) i na przerwę w marszu rysuje na torbie zakupy, np.: chleb. Po narysowaniu zabawę zaczynamy od nowa- dziecko maszeruje, biega, skacze itp., następnie reaguje na hasło „zakupy”, itp., aż do momentu gdy torba ekologiczna będzie „wypełniona zakupami- zapełniona rysunkami.Należy dzieciom uświadomić dlaczego wybieramy torby ekologiczne na zakupy: papierowe, a nie plastikowe.

4. „Praca w ogródku”- reagowanie na sygnał prowadzącego i lustrowanie ruchem danej czynności

 Dziecko chodzi na czworakach, robi pajacyki, skacze jak żaba, chodzi na palcach. Na hasło „ogródek”, wykonuje polecenia prowadzącego:

– kopanie ogródka

następnie zabawa zaczyna się od nowa, dziecko wykonuje kolejne polecenia:

– sianie nasion

– podlewanie roślinek

– zbieranie gałązek, kamieni, itp.

5. „Quiz Ekologa?”- poszerzenie wiedzy na temat ochrony środowiska.

Dorosły czyta dziecku zdania na temat ochrony środowiska. Dziecko mówi czy jest to ”prawda” czy fałsz”.

  • Nie marnujemy wody, zakręcamy wodę, gdy jej nie używamy.
  • Nie możemy podlewać roślin w ogródku
  • Bierzemy szybki prysznic zamiast kąpieli
  • Zakupy pakujemy do toreb plastikowych.
  • Nie można segregować śmieci
  • Naprawiamy kapiące krany.
  • Wrzucamy śmieci do jeziora

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. „Od ziarenka do rośliny” – dziecko na podstawie własnych doświadczeń układa w odpowiedniej kolejności obrazki przedstawiające poszczególne etapy uprawy kwiatów.
  2. Ćwiczenie pamięci – kolorowe kwiaty.

Do zabawy potrzebne nam będą sylwety dowolnych kwiatów. Rodzic układa na stole sylwety kwiatów. Dziecko podaje kolory i nazwy poszczególnych kwiatów. Dziecko wskazuje, który kwiat jest: pierwszy, drugi i trzeci. Następnie dziecko się odwraca, a rodzic chowa sylwetę jednego kwiatu. Dziecko patrzy i odgaduje, jakiego kwiatka brakuje, po czym odtwarza początkowy układ kwiatów – dokłada odpowiedni kwiat.

  • Na rabatce – zajęcia matematyczne.
  • Sadzenie kwiatów według kolorów płatków. Dziecko rozkłada  na dywanie 3 kolorowe kartki papieru – rabatki. Na każdej z nich układa kwiaty w danym kolorze. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Dziecko przelicza kwiaty i mówi, ile kwiatów danego koloru rośnie na każdej rabatce.
  • Sadzenie kwiatów według instrukcji rodzica. Dziecko sadzi kwiaty według polecenia, np.: na każdej rabatce zasadź po 2 kwiaty. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
  • Sadzenie kwiatów według wzoru. Na jednej rabatce rodzic układa 3 różne kwiatki. Zadaniem dziecka jest odtworzenie tego układu na dwóch pozostałych