Temat: Dbamy o przyrodę.
Zajęcia 1
Środki dydaktyczne:
– kolorowe piłki, kredki
– torba papierowa i plastikowa
– gazety porwane na drobne części
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć.
W tym tygodniu zajmujemy się dbaniem o przyrodę. Nauka, która troszczy się o ochronę przyrody to ekologia. Uczyliśmy się segregować śmieci, oszczędzać wodę, dbać o ogródek. Jesteśmy przyjaciółmi przyrody, to znaczy małymi ekologami i chcemy dbać o przyrodę. W związku z tym wykonamy kilka zadań ruchowych, które jeszcze raz przypomną jak działa mały ekolog.
2. „Porządki”- rozwijanie świadomości ekologicznej.
Dzieci biegają po wyznaczonej przestrzeni na sygnał stop wykonują polecenia prowadzącego:
– segregują śmieci (kolorowe kredki, piłki według koloru)
– sprzątają pokój ( zbierają na czas, papiery rozrzucone w rożnych miejscach, w swoim pokoju).
3. „Ekologiczna torba”- uświadamianie dzieciom konieczności wybierania toreb papierowych zamiast plastikowych.
Dziecko chodzi krokiem marszowym, robi pajacyki, skacze jak żaba, chodzi na palcach, skacze na jednej nodze, biega, chodzi na czworakach w wyznaczonym miejscu. Na hasło „zakupy”- dziecko spośród dostępnych torebek plastikowych, papierowych, wybiera torbę ekologiczną (papierową) i na przerwę w marszu rysuje na torbie zakupy, np.: chleb. Po narysowaniu zabawę zaczynamy od nowa- dziecko maszeruje, biega, skacze itp., następnie reaguje na hasło „zakupy”, itp., aż do momentu gdy torba ekologiczna będzie „wypełniona zakupami- zapełniona rysunkami.Należy dzieciom uświadomić dlaczego wybieramy torby ekologiczne na zakupy: papierowe, a nie plastikowe.
4. „Praca w ogródku”- reagowanie na sygnał prowadzącego i lustrowanie ruchem danej czynności
Dziecko chodzi na czworakach, robi pajacyki, skacze jak żaba, chodzi na palcach. Na hasło „ogródek”, wykonuje polecenia prowadzącego:
– kopanie ogródka
następnie zabawa zaczyna się od nowa, dziecko wykonuje kolejne polecenia:
– sianie nasion
– podlewanie roślinek
– zbieranie gałązek, kamieni, itp.
5. „Quiz Ekologa?”- poszerzenie wiedzy na temat ochrony środowiska.
Dorosły czyta dziecku zdania na temat ochrony środowiska. Dziecko mówi czy jest to ”prawda” czy fałsz”.
- Nie marnujemy wody, zakręcamy wodę, gdy jej nie używamy.
- Nie możemy podlewać roślin w ogródku
- Bierzemy szybki prysznic zamiast kąpieli
- Zakupy pakujemy do toreb plastikowych.
- Nie można segregować śmieci
- Naprawiamy kapiące krany.
- Wrzucamy śmieci do jeziora
Zajęcia 2
Przebieg zajęć:
- „Od ziarenka do rośliny” – dziecko na podstawie własnych doświadczeń układa w odpowiedniej kolejności obrazki przedstawiające poszczególne etapy uprawy kwiatów.
- Ćwiczenie pamięci – kolorowe kwiaty.
Do zabawy potrzebne nam będą sylwety dowolnych kwiatów. Rodzic układa na stole sylwety kwiatów. Dziecko podaje kolory i nazwy poszczególnych kwiatów. Dziecko wskazuje, który kwiat jest: pierwszy, drugi i trzeci. Następnie dziecko się odwraca, a rodzic chowa sylwetę jednego kwiatu. Dziecko patrzy i odgaduje, jakiego kwiatka brakuje, po czym odtwarza początkowy układ kwiatów – dokłada odpowiedni kwiat.
- Na rabatce – zajęcia matematyczne.
- Sadzenie kwiatów według kolorów płatków. Dziecko rozkłada na dywanie 3 kolorowe kartki papieru – rabatki. Na każdej z nich układa kwiaty w danym kolorze. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Dziecko przelicza kwiaty i mówi, ile kwiatów danego koloru rośnie na każdej rabatce.
- Sadzenie kwiatów według instrukcji rodzica. Dziecko sadzi kwiaty według polecenia, np.: na każdej rabatce zasadź po 2 kwiaty. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
- Sadzenie kwiatów według wzoru. Na jednej rabatce rodzic układa 3 różne kwiatki. Zadaniem dziecka jest odtworzenie tego układu na dwóch pozostałych


