23.04.2020 r. Dbamy o przyrodę, co nam daje las.

Las jest jednym z największych ekosystemów na ziemi, który kształtuje klimat. Las filtruje powietrze z zanieczyszczeń, pochłania dwutlenek węgla i produkuje tlen. Chroni też przed szkodliwym wpływem przemysłu, osłania glebę i wody, jest ulubionym miejscem wypoczynku a także ostoją dla tysięcy gatunków roślin i zwierząt.

W pewnym sensie las to taka fabryka, wytwarzająca drewno i dziesiątki innych użytecznych dla człowieka produktów. Wielką pasją wielu z nas jest grzybobranie, co roku zbieramy ich bardzo dużo. Innym ulubionym przez Polaków owocem runa leśnego są jagody i borówki. Możemy znaleźć także zioła, które później wykorzystujemy w leczeniu różnych schorzeń. Lasy spełniają także funkcję rekreacyjną i turystyczną. Coraz więcej osób chce korzystać z uroków lasów, szczególnie mieszkańcy miast, pragnący oderwać się od zanieczyszczonych osiedli. Czy jesteś przyjacielem lasu?

Kilka zasad właściwego zachowania się w lesie:

– zachowaj ciszę,

– śmieci wyrzucaj do specjalnych pojemników,

– nie niszcz grzybów i roślin,

– psa prowadź na smyczy,

– biwakuj tylko w wyznaczonych miejscach.

Zabawa ortofoniczna – „szum lasu”- (dziecko naśladuje szum lasu) – ręce unosi do góry, kołysze się na boki, i mówi „sz, sz, sz…….” Po kilku ruchach dziecko opuszcza ręce i stoi bez ruchu. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

Policzcie leśne gałązki

Na zdjęciu przedstawione są gałązki iglaka

  1. Policz ile gałązek znajduje się na zdjęciu.
  2. Otocz pętlą 6 gałązek.
  3. Powiedz ile gałązek pozostało?

Kolejne zdjęcie podpowie wam, czy prawidłowo wykonaliście zadanie.

Popatrzcie na zdjęcie przedstawiające wejście do lasu i drogę przez las. Jak myślicie czy jest tam cicho czy głośno? Czy zwierzęta lubią cisze? Spróbujcie posłuchać przy najbliższej wycieczce lub spacerze szumu drzew, jeżeli go słyszycie oznacza to, że jesteście cicho i zachowujecie się właściwie.

Las. Praca plastyczna.

Dziś mam dla Was propozycje wykonania pracy plastycznej tyko przy użyciu dwóch rzeczy: zielonej farby oraz nitki lub włóczki.

Zieloną farbę wlewamy do dowolnego pojemniczka lub na płaski talerzyk, nitkę moczymy w farbie i kładziemy na kartce układając ją w fantazyjne kształty. Na tę kartkę przykładamy drugą lub jeżeli mamy dużą kartkę możemy ją złożyć na pół. Przytrzymując lekko górną kartkę druga ręką wyciągamy nitkę. Im więcej razy położymy nitkę tym więcej kształtów- drzew nam powstanie.

Przysłowie: Silny jak dąb.

Jeżeli kiedyś słyszeliście przysłowie to być może zastanawialiście się, co ono oznacza. Ktoś silny jak dąb oznacza, że ma bardzo dużo siły. Może znacie jeszcze inne przysłowia związane z leśnymi zwierzętami lub drzewami.

Memory leśne.

Wydrukujcie obrazki przedstawiające memory leśne dwa razy. Każdą parę obrazków pokolorujcie tak samo. Memory należy przeciąć po wyznaczonych liniach. Memory będzie spełniało swoją funkcję, jeżeli podkleimy je dodatkową białą lub kolorową kartką tak, aby obrazki nie prześwitywały.

Drogi zwierząt do domów. Karta pracy.

Czy wiecie jak nazywają się zwierzęta zamieszkujące lasy? Ciekawe czy znacie nazwy ich domów. Karta pracy pozwoli przypomnieć kilka z nich.

Niedźwiedź i zajączek. Zabawa ruchowa.

Zabawa przy akompaniamencie znanej piosenki. Potrzebne będą dwie osoby lub więcej. Jedna osoba jest śpiącym niedźwiedziem, a druga zajączkiem, który chodzi wokół niej na paluszkach i liczy do dziesięciu. Po tym czasie niedźwiedź budzi się. Niedźwiedź chce się bawić i wydaje polecenie.

-Skacz na jednej nodze 6 razy.

-Zrób jaskółkę i policz do 5 tak, żeby się nie przewrócić.

-Skacz jak żabka 5 razy.

-Udawaj sowę.

Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń następuje zmiana i osoba, która była niedźwiedziem staje się zajączkiem. Można wymyślać własne ćwiczenia.

Zwierzęta leśne irymowanki o zwierzętach dla dzieci.

Obejrzyj krótki filmik na temat zwierząt. Posłuchaj odgłosów, jakie wydają. Czy pamiętałeś nazwy wszystkich zwierząt, które mieszkają w lesie? Czy wiesz jak należy zachowywać się w lesie?