Wiosna na wsi – Człowiek i zwierzęta.

Wszyscy kochamy zwierzęta, które nam się udało oswoić i udomowić. Stały się one naszymi ulubieńcami, chodź pierwotnie miały wykonywać dla ludzi użyteczne prace np. łapać myszy, bronić gospodarstwa, służyć do prac polowych. A teraz kilka słów o zwierzęciu, które możemy spotkać tylko w gospodarstwie wiejskim.

Wiosną, latem i jesienią na wiejskiej łące, którą nazywamy pastwiskiem pasą się krowy.

Na noc krowy wracają do swojego domu tzw. obory. Codziennie rano i wieczorem gospodarz przystępuje do dojenia krów, czyli pozyskania od nich mleka. Mleko trafia do odpowiedniego zbiornika. Następnie specjalny samochód przewozi mleko do mleczarni. Tam odbywa się pewien proces – pasteryzacja. Gdy ten proces się zakończy mleko jest rozlewane do takich opakowań, w których możemy je potem kupować. W mleczarni po obróbce mleka powstają też inne produkty np. jogurty, kefiry, sery, masło. Mleko i jego przetwory stanowią, bardzo ważną grupę produktów w codziennym żywieniu dzieci. Zawierają duże ilości dobrze przyswajalnego wapnia – składnika budulcowego kości i zębów. Zawierają również pełnowartościowe białko oraz witaminy i składniki mineralne. Zaleca się wypijanie 3-4 szklanek mleka dziennie dla dzieci i młodzieży. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo serem.

Możecie nauczyć się kilku rymowanek o mleku, a zobaczycie ile dobrego nam daje:

– Mleczne pyszności na zdrowe kości.

– Mleko pijemy zdrowo żyjemy.

– Gdy produkty mleczne jemy szybko rośniemy.

– Przedszkolak dobrze wie, że zdrowo jest, gdy mleko pije się.

Poniższe zdjęcie przedstawia kurę znoszącą jajka. Rysuj po śladzie. Odpowiedz na pytanie, ile jaj zniosła kura? Spróbuj odpowiedzieć pełnym zdaniem.

Posłuchajcie wiersza Jana Brzechwy- „Mleko”.

http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_m03.html

Karta pracy – rysuj po śladach od zwierząt do produktów, które dzięki nim otrzymujemy. Nazwij zwierzęta i produkty. Pokoloruj rysunki zwierząt. Powiedz, z czego otrzymujemy produkty przedstawione na zdjęciach.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=68

Mamy i ich dzieci.Gra online utrwalająca znajomość zwierząt z wiejskiej zagrody.

W linku proponuje zadanie do wykonania. Łączenie w pary zwierząt dorosłych z ich młodymi. Wybieramy dowolny obrazek zwierzęcia i przenosimy na pasujący obrazek z mamą lub dzieckiem. Np. źrebię na obrazek konia lub odwrotnie konia na obrazek ze źrebakiem. Przypomnijcie sobie nazwy młodych zwierząt i ich rodziców. Możecie również podzielić wszystkie nazwy na sylaby i policzyć ile sylab jest w danej nazwie. Jeżeli popełnicie błąd dwa błędne obrazki połączą się i powstanie czerwona ramka trzeba wtedy kliknąć pomiędzy te dwa obrazki i ponownie będą rozłączone.

Pisklęta. Karta pracy.

Rozwijanie umiejętności składania obrazka w całość wycinania, rozwijanie znajomości liter.

Kurka. Praca plastyczno- techniczna.

Do wykonania tej pracy potrzebne będą:

– karton lub kawałek tektury,

– papier różne kolory lub bibuła,

– klej w sztyfcie,

– oczy plastikowe lub czarny flamaster,

– czerwona kartka,

– nożyczki,

– włóczka, sznurek lub patyczek do szaszłyków.

Zaczynamy od przygotowania kartonu wycinany z niego kształt przypominający księżyc.Następnie bierzemy papier kolorowy i tniemy go na paski około 4 cm szerokości. Papier kolorowy nacinamy lekko, co kilka milimetrów na jego brzegach. Smarujemy klejem karton w kształcie księżyca zostawiamy końcówkę bez kleju, aby można było go trzymać bez brudzenia rąk. Przyklejamy paski papieru kolorowego owijając kształt z dwóch stron. Obcinamy nadmiar i zmieniamy kolor na inny.  Gdy cały kształt będzie już oklejony na koniec przyklejamy kilka krótkich pasków na ogon. Następnie wycinamy kształt dzioba oraz grzebienia kury. Przyklejamy po obu stronach kury. Przyklejamy oczy lub rysujemy je flamastrem. Na koniec możemy zrobić dziurkę do powieszenia pracy lub wbić patyczek od szaszłyka do wstawienia, jako ozdoba np. do doniczki.

*Na zdjęciu kura została wykonana z kolorowej bibuły jednak jest to trochę trudniejszy sposób. Bardzo ważne jest, żeby klej był w sztyfcie w przeciwnym wypadku bibuła będzie mokra i będzie brudziła palce.

Kura. Praca plastyczna. Wersja łatwiejsza.

Do wykonania pracy potrzebne będą:

– okrągły talerzyk papierowy,

– farba brązowa i żółta, (dowolne w kolorach, w jakich występują kury),

– nożyczki,

– klej,

– flamaster czarny,

– ołówek,

– kawałek żółtego papieru kolorowego,

– kawałek czerwonej bibuły.

Wykonanie pracy rozpoczynamy od wycięcia z talerzyka kształtu przypominający księżyc dosyć „gruby”.  Pozostała część talerzyka posłuży za skrzydło kury. Możemy je dociąć według uznania.  Flamastrem rysujemy oko. Z żółtego papieru kolorowego wycinamy kształt dzioba oraz nogi kury. Przyklejamy skrzydło, dziób i nogi. Pędzelkiem malujemy piórka – cieniutkie proste kreski. Maczając palec w farbie możemy porobić kurce plamki. Z czerwonej bibuły formujemy grzebień oraz dzwonek.Dzwonek jest to czerwona część na krtani.Bibułę możemy pociąć nożyczkami, żeby była bardziej nastroszona.

Bajka dla dzieci o zwierzętach w gospodarstwie.

Zachęcam do obejrzenia krótkiej bajki o zwierzętach gospodarskich. Oglądajcie uważnie spróbujcie odpowiedzieć na pytania. Jeżeli znacie prawidłową odpowiedź powiedźcie „prawda” lub „fałsz”.

– Kogut jest mniejszy od kury i mniej kolorowy?

– Krowa codziennie je tylko dwie godziny.

– Kozy bardzo lubią skakać.

– Konie potrafią bardzo szybko biegać.

– Kaczka umie latać, pływać i biegać.

– Wszystkich zwierząt w gospodarstwie pilnuje owca.