Przebieg zajęć:

1. „Pisakowy wierszyk”- rozwijanie umiejętności liczenia elementów za pomocą liczebników głównych w zakresie 8.

Wielkanocne pisanki w koszyku się schowały,

Zaraz szybko policzymy jaką liczbę miały.

Mała Ania, dziewczynka z przedszkola,

Na trzech jajkach namalowała małe i duże koła.

Maciek ten chłopak z czupryną czarną,

od razu dwa jajka pomalował żółtą farbą.

Wielkanocne pisanki w koszyku się schowały,

Czy możesz przedstawić jaką liczbę razem miały?

Zadaniem dzieci będzie pokolorować pisanki w koszyku według instrukcji zawartej w wierszyku, oraz policzyć pisanki, podać ich liczbę i pokazać ilość pisanek na palcach.

2. „W koszyku Olka i Ady”- rozwijanie umiejętności działania na zbiorach.

Dzieci wycinają 8 jajek z kolorowego papieru, oraz kształty dwóch koszy. Zadaniem dzieci będzie tak podzielić jajka, by w jednym koszyku i w drugim było tyle samo jajek. Można podpowiedzieć dzieciom wkładały jajka po jednym do każdego koszyka aż do wyczerpania wszystkich jaj.

Temat: Doświadczenia z jajkiem.

Poznaliśmy już budowę jajka, jego wartości odżywcze oraz zdrowotne, a dzisiaj wykonamy kilka eksperymentów, w których główną rolę odegra jajko.

  1. „Pływające jajko” – do tego doświadczenia potrzebne nam będą 2 słoiki, 2 jajka, metalowa łyżka, woda oraz sól. 

Wykonanie: Przygotowujemy dwa słoiki. Wlewamy do nich wodę z kranu. Do jednego wsypujemy dużo soli i mieszamy do rozpuszczenia. W każdym słoiku zanurzamy surowe jajko. Obserwujemy, co dzieje się z jajkiem zanurzonym w słoiku z wodą z kranu, a co z jajkiem włożonym do mocno posolonej wody ( jajka wkładamy na łyżce, aby ich nie potłuc).

Spostrzeżenia: Jajko w  samej wodzie opada na dno, a w słonej wodzie pływa. Sól zagęszcza wodę, która wypiera jajko na powierzchnię. Im więcej soli w wodzie, tym  łatwiej przedmioty utrzymują się na jej powierzchni.

  • „Żółtko w butelce” – do tego doświadczenia potrzebna nam będzie plastikowa butelka, jajko oraz miseczka.

Wykonanie: Tym razem spróbujemy oddzielić żółtko od białka. Rozbijamy jajko do miseczki (ważne, aby żółtko było całe). Następnie bierzemy butelkę, lekko ją ściskamy, przykładamy szyjkę do żółtka i puszczamy. Butelka wsysa żółtko do środka.

Spostrzeżenia: Gdy ściskamy butelkę, zmniejsza się w niej objętość powietrza. Gdy ją puszczamy butelka zasysa powietrze, a przy okazji razem z powietrzem do środka „wskakuje” żółtko. Żółtko jest w błonce i ma inną konsystencję niż białko, dlatego udaje się wciągnąć je w całości.

  • „Gumowe jajko” – do tego doświadczenia potrzebne nam będzie jajko, ocet, szklanka.

Wykonanie: jajko umieszczamy w szklance i zalewamy octem na ok. 30 godzin. Po tym czasie obserwujemy co się zadziało.

Spostrzeżenia: Skorupka jajka jest rozpuszczona. Zmywamy ją wodą z kranu, a jajko zostaje tylko w błonce. Jajko jest miękkie, sprężyste i odbija się jak piłeczka. Przez błonkę możemy zobaczyć nawet żółtko.

Skorupka jaja zbudowana jest z wapnia, który rozpuszcza się pod wpływem octu. Podczas zachodzącej reakcji między wapniem, a octem wytwarza się gaz (pęcherzyki na powierzchni jaja) – dwutlenek węgla. Kiedy twarda skorupka rozpuści się, pozostaje miękka część jaja – przezroczysta błona, która chroni pływające w środku białko i żółtko.