Temat: Wielkanocne zwyczaje.

Przebieg zajęć:

1. „Wielkanocne przygotowania”- zapoznanie dzieci z tematem zajęć.

Zbliżają się Święta Wielkanocne. Świąteczny czas spędzimy w gronie rodzinnym Będzie na pewno wiele okazji by wspólnie ucieszyć atmosferą wielkanocną, kiedy przyroda budzi się do życia, a my staramy się o to, by innym przekazać serdeczne życzenia i w ten sposób pogłębić nasze rodzinne więzi. Zapraszam wszystkie dzieci do uważnego słuchania opowiadania i do zapoznania się z tradycjami i zwyczajami świąt wielkanocnych.

2. „Rodzinna Wielkanoc”- wdrożenie dzieci do uważnego słuchania opowiadania i próba odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania. Wzbogacenie słownictwa u dzieci.

Pani Wiosna pracowicie spędziła ostatni tydzień. Rozglądała się dookoła czy wszystko jest w należytym porządku, czy odpowiednie kwiaty zakwitły, jak przystało na wiosenna porę. Mowa tu o takich kwiatach jak: tulipany, żonkile, fiołki, kaczeńce, zawilce, stokrotki. Spojrzała w niebo i pomyślała, że słońce daje im odpowiednie ciepło, dlatego wszystkie teraz zakwitły, i cieszą oko każdego kto na te kwiaty patrzy.

Wiosna uśmiechnęła się lekko do swoich myśli, i popatrzyła na krzewy: forsycji i wierzbowe kotki. Te krzewy będą potrzebne do robienia palemek wielkanocnych. Ich gałązki symbolizują nadzieję na coś, nowego, lepszego w naszym życiu.

Ptaki pięknie śpiewały zwłaszcza skowronek, który umilał czas świątecznych przygotowań.

Przyroda była prawie gotowa na nadchodzące dni. Rozpoczęły się ostanie przygotowania do świąt. Wiosna zajrzała do kurnika. Kury już wiedziały, że w tym czasie, ich jajka będą kolorowane i ozdabiane tak, że słów brak. Takie kolorowe jajka nazywają się pisankami.

A co najważniejsze, to z jajek, będą też wykluwały się, kurczaczki: żółte, miłe, ciepłe i miękkie. One to symbolizują nowe życie.

Skoro jesteśmy przy kurniku- powiedziała do siebie wiosna- to poszukajmy jeszcze nowego życia w sąsiednim miejscu. Wiosna nie musiała długo szukać. W stajni zobaczyła najpierw małego baranka. Był taki bielutki, milutki i taki bezradny, dlatego na razie leżał obok swojej mamy owcy.

O baranku też na pewno nikt nie zapomni w czasie świąt

Wiosna szła dalej przez łąkę i nagle zatrzymała się, bo zobaczyła zajączka, który coś pod noskiem zajadał. Zajączki są wielkanocnymi ulubieńcami dzieci – w czasie świat przynoszą im zawsze jakieś słodkie niespodzianki.

Wiosna teraz, skoro przywołała w swoim myślach dzieci, ostrożnie przeszła obok zajączka i skierowała swe kroki do domu Olka i Ady. Popatrzyła przez balkonowe okno i co zobaczyła?

Olka i Adę, jak razem ozdabiali mazurki: rodzynkami, morelami, orzechami, czekoladą i od czasu do czasu, trochę też smakowały tych łakoci. To normalne u dzieci – powiedziała do siebie wiosna.

Wiosna skierowała swój wzrok na babcię Olka i Ady. Siedziała przy stole i ozdabiała koszyczek do święconki. To oznacza, że w koszyczku będą: jajka – pisanki, wędliny, chleb, masło mazurek, baranek z cukru. A co robi mama Olka i Ady? Mama, co dopiero wyjęła z piekarnika babę drożdżową i przygotowywała lukier. Pewnie niedługo będzie to baba wielkanocna, lukrowana.

A co robi tata Olka i Ady? Tata przyniósł dużo jajek. Za chwilę cała rodzinka miała zebrać się przy wspólnym stole i ozdabiać na różne sposoby jajka. Wszyscy lubili wspólnie pracować, bo wtedy można było ze sobą rozmawiać, śmiać się i w ogólne dobrze być razem.

Wiosna z ulga odetchnęła, widząc wszystkich krzątających się koło świąt wielkanocnych.

Pytania do opowiadania.

  • Co zobaczyła wiosna, kiedy zaczynały się święta wielkanocne?
  • Jakie są zwyczaje świąt wielkanocnych?
  • Jak przygotowywała się do świąt wielkanocnych rodzina Olka i Ady?

Wielkanocna pisanka”- ćwiczenia kształtujące motorykę małą.

Dziecko rysuje po śladzie wzory na pisance i koloruje niektóre elementy według własnego pomysłu.

Temat: Wielkanocne zwyczaje – zajęcia ruchowe.

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa ruchowa z elementem ćwiczenia równowagi „Wyścig z jajem”

Materiały: łyżka, ugotowane jajko (może być drewniane lub plastikowe)

Wyznaczamy start i metę. Dziecko przenosi jajko na łyżce tak, aby nie spadło. Za każdym razem możemy zmieniać sposób poruszania się dziecka, np. bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach. Podczas zabawy rodzic może mierzyć czas.

  • Zabawa bieżna „Zajączkowy tor przeszkód”

Materiały: poduszki, krzesła

Dziecko razem z rodzicem przygotowuje w pokoju tor przeszkód. Można go ułożyć z poduszek, ustawić krzesła lub wyznaczyć trasę za pomocą innych materiałów, np. zabawek. Uczestnik pokonuje tor kicając jak zajączek.

  • Zabawa ruchowa wzmacniająca ręce – „Zajączkowa przeprawa”

Materiały: pluszowy zając (może być inna maskotka), gazeta

Informujemy dziecko, że musi pomóc zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Naszą tratwą będzie gazeta. Dziecko porusza się do przodu siedząc na gazecie, a na kolanach trzyma zajączka. Dziecko musi przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, aby zajączek nie spadł.