Temat: Wakacje

Pomoce dydaktyczne: blok, czerwony mazak, kredki

Propozycje zabaw:

Dziś porozmawiajmy o bezpieczeństwie. Warto zacząć od zadania pytania dziecku: „Czy znasz  swoje nazwisko i swój adres zamieszkania?”. Gdy dziecko prawidłowo odpowie, rodzic może zapytać: „Dlaczego, zwłaszcza podczas wakacji, ważna jest znajomość swojego nazwiska i adresu zamieszkania?” W razie potrzeby rodzic może uzupełnić wypowiedź dziecka oraz przestrzec przed podawaniem tych danych osobom nieznanym.

Kolejną propozycją jest Quiz Tak – Nie. W tej zabawie, Rodzic może sprawdzić, co dziecko wie na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji. W celu odpowiedzenia na zadane przez Rodzica pytanie:

-jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko klaszcze w dłonie,

-jeśli zachowanie nie jest bezpieczne – tupie nogami w podłogę.

Przykłady zasad:

Po górach możemy spacerować w czasie burzy.

Nie wolno zbliżać się do nieznanych/dzikich zwierząt.

W lesie można krzyczeć.

Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.

Na plaży opalamy się od rana do wieczora.

W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.

Używamy kremu z filtrem przed wyjściem z domu.

Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych.

Zawsze przebywamy blisko dorosłych.

Czas na utrwalenie wiadomości. W tym celu Rodzic może zadać dziecku pytania: „O czym należy pamiętać podczas letnich wypraw? Jak należy się zachowywać, aby pobyt w tych miejscach był udany i bezpieczny? Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas wakacji? Czego nie wolno robić?” Dziecko podaje swoje propozycje, np.:

– W lesie – zachowujemy się cicho, nie straszymy zwierząt, nie niszczymy roślin, nie zbliżamy się do dzikich zwierząt, nie zbieramy nieznanych grzybów, nie zrywamy nieznanych roślin.

– Nad wodą (nad morzem, nad jeziorem) – kąpiemy się w miejscach wyznaczonych, w obecności dorosłych.

– W górach – chodzimy po wyznaczonych szlakach, zwracamy uwagę na pogodę, która w górach jest bardzo zmienna.

– W mieście – bawimy się z daleka od ulicy, nie bierzemy do rąk nieznanych przedmiotów.

Można również zapytać dziecko o to, czy są zasady obowiązujące zawsze i wszędzie, np.: W czasie upałów nosimy okrycie chroniące głowę: czapkę/kapelusz. Przed wyjściem na słońce smarujemy skórę specjalnym kremem. Ubieramy się stosownie do miejsca i pogody.

Na koniec dziecko może wykonać znak zakazu, np.:

− przekreślona kąpiąca się postać – zakaz kąpieli,

− przekreślona złamana gałązka – nie niszczymy roślin,

− przekreślony obrazek psa – nie zbliżamy się do nieznanych zwierząt.

W trakcie wykonywania tego ćwiczenia można włączyć dziecku piosenkę w której występuje numer alarmowy, np.: 112 lub 999