Temat: Letnie zabawy

Pomoce dydaktyczne: ulubione zabawki dziecka,  kartka z bloku technicznego – formatu B5 – z konturem zabawki (zabawka może być wcześniej wybrana z dzieckiem), plastelina w różnych kolorach. Żółte pudełko, nagrania: skrzypienia śniegu, letniej burzy (znalezione w internecie), obrazek przedstawiający burzę, obrazki przedstawiające różne przedmioty, np.: kajak, łopatka, wiaderko, buty górskie, plecak.

Propozycje zabaw:

Przed nami wakacyjne podróże – małe i duże. Warto popracować nad umiejętnościami formowania dłuższych zdań. Będziemy potrzebować do tego zadania kilka ulubionych zabawek dziecka. Rodzic ustawia na środku pokoju kilka zabawek, zwraca uwagę na ich kolory i kształty, wchodzi do środka koła. Dziecko składa zamówienia na konkretną zabawkę. Musi podać jak najwięcej cech charakteryzujących daną zabawkę, aby otrzymać tę, o którą prosi np.: Zamawiam na wakacje czerwony samochód z czarnymi oponami i niebieskim napisem. W trakcie zabawy, rodzic oczywiście może zamienić się z dzieckiem miejscami i to on może opisywać kolejną zabawkę, którą dziecko musi odnaleźć na dywanie.

Następną propozycją będzie ćwiczenie małych rączek i stworzenie ulubionej zabawki na wakacje wykonanej z plasteliny.  Dziecko wybiera wraz z rodzicem kontur ulubionej zabawki, który następnie rodzic odrysowuje lub drukuje na kartce wielkości B5. Następnie dziecko lepi palcami małe kulki z plasteliny którymi zapełnia kontur zabawki.

Czas na zagadkę słuchową rozwijającą wyobraźnię dziecka. Rodzic odtwarza odgłosy charakterystyczne dla zimy i dla lata (skrzypienie śniegu, letniej burzy, dzwonki Świętego Mikołaja, szum morza itp.). Po każdej zagadce, dziecko ma za zadanie odgadnąć, jaki właśnie odgłos usłyszało. Rodzic pyta dziecko: Które odgłosy są charakterystyczne dla lata? Co one oznaczają?

Ostatnią propozycją jest zabawa w wakacyjne kalambury. Przydadzą się obrazki przedstawiające różne przedmioty, np.: kajak, łopatka, wiaderko, buty górskie, plecak. Dziecko losuje obrazek a następnie przedstawia to co jest na obrazku ruchem, gestem i mimiką, tak aby pozostawi członkowie rodziny odgadli o jakie miejsce lub przedmiot chodzi.
Przykłady: 

– kajak – naśladowanie wiosłowania (wypoczynek nad jeziorem),

– łopatka i wiaderko – naśladowanie wsypywania piasku do wiaderka  (wypoczynek na plaży).

Udanej zabawy.