Temat: Wakacje u dziadka, leśnika na wsi.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Witam dzieci, a szczególnie te, które w wakacje wyjeżdżają do dziadka na wieś. Dziadek Olka jest leśnikiem. Co robi leśnicy? Pewnie myślicie, że tylko spacerują po lesie ze strzelbą na ramieniu i pieskiem przy nodze, słuchają śpiewu ptaków i szumu drzew? Przede wszystkim kochają przyrodę i troszczą się o nią. Praca leśnika odbywa się w rożnych warunkach atmosferycznych: w upale, w deszczu, w mrozie i w śniegu. Lenicy bacznie obserwują las. Wiedzą dokładnie, kiedy drzewo należy posadzić a kiedy inne drzewo należy ściąć,(drzewo może być potrzebne np: na budowę drewnianych domków).
    Dziadek Olka chce wam opowiedzieć o życiu w lesie. Zobaczcie co wam przygotował.
  2. Rozwiązywanie zagadek leśnych. Rozwijanie logicznego myślenia. Jeśli rozwiążecie te zagadki to pewnie dowiecie się co tam w lesie jest.

Lubisz w nim spędzać czas
chodzić sobie tu i tam.
Drzewa liczyć raz i dwa
Miejsce to drzew dużo ma.
(las)

Zielone mają listeczki
granatowe to kuleczki
Smaczne są, mniam, mniam
Granatowa buzię mam.
(jagody)

Rudy jest, szybko mknie
Wie dokładnie jak i gdzie
Chytry pomysł może mieć
Rudy ogon, machać chce.
(lis)

  1. „Leśne echo”- podział wyrazów na sylaby. Rozwijanie analizy i syntezy wyrazowej.
    Dziecko wyklaskuje sylaby w następujących wyrazach: las, jagody, lis, leśniczy.
    Dorosły mówi sylabami wyraz, dziecko odgadnie jaki to wyraz.
  2. Co można robić w lesie? Rozbudzanie ciekawości przyrodniczej.
    Dziecko słucha uważnie zdań wypowiadanych przez dorosłego, odpowiada tak lub nie. Dorosły w razie potrzeby tłumaczy dziecku nie zrozumiałe pojęcia, zjawiska, itp.

W lesie można rozpalać ognisko tam gdzie się chce.
W lesie można jeździć rowerem tylko w miejscach do tego oznaczonych.
W lesie można krzyczeć na cały głos, żeby wystraszyć zwierzęta.
W lesie można słuchać śpiewu ptaków.
Drzewa leśne produkują zdrowe powietrze.
W lesie można fotografować przyrodę.
W lesie można deptać młode drzewka.
W lesie można spacerować z psem bez smyczy.
W lesie można spotykać się z kolegami.
W lesie można podziwiać przyrodę.
W lesie można spacerować w miejscach gdzie jest wstęp wzbroniony.
Na zakończenie dziecko i dorosły podejmują zabawę pt: A najciekawsze było to……i kończą rozpoczęte zdanie treściami z zajęć, np: A najciekawsze było to, jak leśnik opiekuje się lasem, itp
Powodzenia.