Temat: Poznajemy inne kultury

Pomoce dydaktyczne: woreczek lub talerzyk plastikowy,kolorowe kartki papieru, kontur kontynentu afrykańskiego

Propozycja zabaw:

Dziecko siedzi na dywanierodzic przedstawia im różne sytuacje, które mogą się zdarzyć w życiu. Prosi dziecko, aby odpowiedziało , w jaki sposób powinien zachowywać się człowiek  akceptujący  innych ludzi. Przykłady sytuacji :

• do przedszkola przychodzi dziecko, które nie umie mówić po polsku,

 • twój kolega mówi, że bajka, którą uwielbiasz, jemu się nie podoba,

 • w grupie jest dziecko, które nie obchodzi świąt Bożego Narodzenia, bo jest innego wyznania,

 • kolega jest grubszy od innych; kiedy biegacie, on najczęściej jest ostatni na mecie i jest mu wtedy przykro,

Człowieka, który akceptuje to że drugi człowiek może mieć inne poglądy ( sposób ubierania się, inne wyznanie, inny kolor skóry) nazywamy  człowiekiem tolerancyjnym. Tolerancja to akceptowanie innych ludzi takimi jacy są.

Jaką głoską słyszysz na początku wyrazu tolerancja? Podaj inne wyrazy które zaczynają się na tą samą głoskę? (T)

Kilka ciekawostek o ludziach, którzy mają inną kulturę niż nasza – Arabowie.

 Najwięcej Arabów mieszka m.in. w Tunezji, Egipcie, Iraku oraz w Arabii Saudyjskiej, która jest centrum kultury arabskiej. To tutaj znajduje się jedno z najnowocześniejszych miast świata – Dubaj. Święte miasto Mekka jest  bardzo ważne dla wyznawanej na tym obszarze religii – islamu.  Kobiety często ubrane są tak, że mają zakrytą twarz, a widać  im tylko oczy. Mężczyźni nie zakładają krótkich spodenek nawet wtedy, kiedy jest bardzo gorąco. Dzieci mogą ubierać się dowolnie. Arabowie czytają od strony prawej do lewej, odwrotnie niż u nas. Nie jedzą mięsa wieprzowego. Są bardzo religijni. Modlą się pięć razy dziennie, a przed każdą modlitwą się myją.

Dzieci arabskie podobnie jak wy lubią zabawy ruchowe takie jak chowanie się – szukanie , uciekanie- ściganie czy trafianie do celu. Tak więc zabawy polskich dzieci są podobne berek, chowany, ciuciubabka czy ciepło zimno. Teraz możemy pobawić się z dzieckiem w zabawę w „ ciepło zimno” rodzic chowa jakąś zabawkę – zadaniem dziecka jest znaleźć zabawką. Potem role się odwracają.

Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – do zabawy można użyć woreczek z grochem lub plastikowy talerzyk. Dziecko zakłada woreczek, talerzyk na głowę i maszeruje w kółko, starając się iść ostrożnie, żeby woreczek nie spadł z głowy. Co jakiś czas dziecko wykonuje delikatnie przysiad.Ćwiczenie równowagi – Dziecko staje na jednej nodze, drugą ugina i kładzie  na niej woreczek- w tej pozycji  liczy do czterech. To samo ćwiczenie wykonują na drugiej nodze. Obie zabawy można powtórzyć kilka razy.

 Oglądanie  mapy Afryki, dziecko zwraca uwagę na kolorystykę mapy.

 Afrykański kontynent jest najstarszym zamieszkałym obszarem na świecie Afryka jest najbiedniejszym i najsłabiej rozwiniętym kontynentem świata. Mówi się tu w ponad 1000 językach.Jest domem dla niesamowitej dzikiej przyrody i największego ssaka znanego człowiekowi – słonia afrykańskiego.Afryka jest drugim co do wielkości kontynentem na Ziemi,  jest również drugim pod względem liczby ludności kontynentem na świecie. Najwięcej ludzi w Afryce posługuje się językiem arabskim

Zadaniem dziecka jest wyklejenie za pomocą  kolorowego papieru konturu  mapy Afryki 

Życzę udanej zabawy