Łąka w maju. Zabawy na łące.

Podczas wiosennego spaceru po łące można spędzić bardzo miłe chwile. Ładna pogoda, świeże powietrze, delikatnie przygrzewające słońce i lekki wiatr, może sprzyjać relaksowi i odpoczynkowi. Duża przestrzeń prowokuje do biegów i podskoków. Zobaczcie, ile atrakcji jest o tej porze roku. Przystańcie na chwilę i rozejrzyjcie się dookoła, łąkowe dmuchawce zachęcają do wspólnej zabawy. Możecie naśladować jak latają motyle, jak pszczoły zbierają nektar, jak skaczą żabki, jak mrówki chodzą w rzędzie, jedna za drugą. Jeżeli w trakcie swojego spaceru spotkacie biedronkę, możecie policzyć ile ma kropek. Zaproście do zabawy inne dzieci, rodzeństwo bądź rodziców. Możecie usiąść na chwilę i spoglądając na błękitne niebo obserwować ile jest obłoków i spróbować je policzyć.

A może po prostu zerwiecie kilka pięknych kwiatów i stworzycie z nich cudowny, pachnący bukiet.

Jak widzicie wiosenna łąka oferuje nam wiele atrakcji. Spróbujcie namówić więcej osób na spacer połączony z zabawą i miłym spędzeniem czasu.

Na pewno wszyscy znacie pszczółkę Maję. Obejrzyjcie film o jej zabawach na łące i zatańczcie razem z Mają.

Odgłosy łąki- (naśladowanie odgłosów owadów i zwierząt mieszkających na łące). Spróbujcie naśladować odgłosy: żaby, bociana, wrony, pszczoły.

Zabawa ruchowa- Poruszajmy się jak:

motyl – dzieci biegają i machają rękami,

konik polny- skaczą obunóż,

bocian- dzieci unoszą zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,

żaba – podskakują jak żaba (z przysiadu podpartego).

Praca plastyczna „Motylek”

Do wykonania potrzebne będą kolorowy papier i klej.

Wytnijcie motyla z szablonu ze zdjęcia. Przygotujcie małe kółeczka z kolorowego papieru i naklejcie na motyla według własnego pomysłu. Możecie dodatkowo wyciąć kolorowe paski, aby motyl był piękniejszy.

“Słońce i deszcz” – zabawa orientacyjno- porządkowa.


Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach.  Rodzic wypowiada hasło: “słońce”, dziecko się zatrzymuje się i stoi z rękami podniesionymi w górę. (Zamienia się w słoneczko).
Na drugie hasło wypowiedziane przez rodzica: “deszcz” dziecko kuca i robi daszek na głową ze złożonych dłoni.

“Przyleciały ptaki”- zabawa z elementem biegu.

Wyobraźcie sobie, że jesteście małym ptaszkiem, który pięknie śpiewa albo dużym szybkim ptakiem, który poluje nad łąką. Wzbijacie się w powietrze i lecicie nad drzewami. Czasem przysiadacie na gałęzi, żeby odpocząć albo zaśpiewać piękna piosenkę. Dziecko biega w jednym kierunku poruszając rozłożonymi szeroko ramionami, naśladując lecącego ptaka, zatrzymuje się, co chwilę, aby odpocząć.

 „Kwiatkowa piosenka” -zabawa umuzykalniająca.

Posłuchajcie piosenki, nauczcie się jej na pamięć i zaśpiewajcie rodzicom. Możecie spróbować do niej potańczyć. Odpowiedzcie na pytania:

– Czy ta piosenka jest wesoła czy smutna? Jeżeli tak to, dlaczego tak myślisz?

– Jak czuły się kwiatki tańczące na łące?

Proszę nie pokazywać dziecku filmu, niech posłucha samej muzyki.

Następnie posłuchajcie utworu muzycznego Fryderyka Chopina Wiosenny Walc a -moll.

Podzielcie kartkę papieru na dwie części, a jednej z nich rysujcie to, co przychodzi Wam na myśl jak słyszycie kwiatową piosenkę, a na drugiej części narysujcie coś, o czym myślicie podczas słuchania utworu Fryderyka Chopina. Postarajcie się użyć kolorów odpowiednich do nastroju piosenki i utworu.

“Bociany chodzą po łące”- zabawa z elementem równowagi.


Dziecko naśladuje bociana chodzącego na łące i szukającego w trawach pożywienia. Chodzi z wysokim unoszeniem kolan, co jakiś czas bocian, zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona, rozprostowuje wtedy skrzydła.

“Zajączki”- zabawa z elementem podskoku.


Małe zajączki wybrały się na łąkę i wymyśliły sobie, że pobawią się w zawody- skakanie na jednej nodze. Zajączki wykonują podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze.  Po wykonaniu serii podskoków zajączki zatrzymują się. Zwierzątka nasłuchują czy nikt się do nich nie zbliża, dłonie trzymają przy uszach i robią skręty głowy w jedną i w drugą stronę. Po chwili zajączki bawią się dalej. Pobawcie się w tę zabawę wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem.

„Kolorowe kodowanie”- karta pracy.

Na falowanej linii odbijcie odpowiednie kolory paluszków zamoczonych w farbie. Kolory, których macie użyć są oznaczone kodem. Odbijcie kolory do końca falowanej linii.

“Szukamy słońca”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Czasem pogoda zmienia się i tak jak dziś słońca jest dosyć mało, a pogoda nie zachęca do wyjścia z domu na spacer. Dlatego dziś zaproponuję zabawę w szukanie słońca.

 Dziecko siada w siadzie skrzyżnym z rękami uniesionymi nad głową. Nie opuszczając rąk wykonuje skręt tułowia raz w lewo, a raz w prawo, szuka słońca na niebie. Może spróbować spojrzeć za siebie przy wykonywaniu skrętów, ćwiczenie wykonuje bardzo powoli. 

„Podwieczorek u żabki”- zabawa matematyczna, rozwijanie orientacji przestrzennej.

Opowiedz, co widzisz na obrazku.

– Z której strony jest zajączek?

– Z której strony jest imbryk do herbaty?

– Po której stronie siedzi żabka?

– Kto siedzi pośrodku?

Żabka zaprosiła do siebie gości. Na łąkę obok stawu na podwieczorek przyszli przyjaciele Żabki, Zielony Zajączek i Grzybek Muchomorek.  Żabka poczęstowała swoich gości herbatą. Herbatę przyniosła w imbryku. Każdy z gości miał spodeczek, filiżankę i łyżeczkę. Policz, ile jest wszystkich rzeczy do herbaty razem. Żabka po ciekawej rozmowie poczęstowała gości ciastem. Żabka upiekła dużo ciastka dla każdego miała po dwa kawałki. Pokoloruj ciasto i wpisz odpowiednie cyfry numerując kawałki ciasta w wyznaczone okienka.

“Myszki wygrzewają się na słońcu” – zabawa z elementem czworakowania.


Dziecko chodzi na czworakach naśladując odgłosy wydawane przez myszkę „pi, pi”. Na sygnał rodzica zatrzymuje się i kładzie na plecach. Sygnałem może być klaśnięcie lub hasło „odpoczynek”. Myszka leży na plecach, uśmiecha się i wygrzewa na słoneczku, rozmyśla, co zje pysznego albo, w jakie zabawy pobawi się niedługo. Na kolejny sygnał lub hasło: „słoneczko się schowało” lub „zrobiło się pochmurno”. Myszka wstaje i idzie dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy. Jak czuliście się wygrzewając się na słoneczku?

Motyle są pięknymi owadami o delikatnych skrzydełkach. W Polsce można spotkać między innymi gatunki motyli: paź królowej, rusałkę pawik, rusałkę pokrzywnik, rusałkę admirał oraz rusałkę osetnik. Obejrzyjcie zdjęcia tych motyli z rodzicami w albumie lub poszukajcie ich w Internecie. Który motyl z wymienionych różni się od pozostałych najbardziej?