Temat Mój region.

Zajęcia 1

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do zajęć.

Na początku tygodnia będziemy zajmować się poznawaniem naszego regionu. Niektórzy z was mieszkają w Dziekanowie Leśnym, inni pochodzą z Łomianek, jeszcze inni z pobliskich miejscowości jak np.: Sadowa. Poznamy historię powstania miejscowości Łomianek, oraz herb miasta, a także charakterystyczne cechy naszego terenu. Na pewno wiele razy, każdy z was miał okazję, by przebywać w centralnych miejscach naszego regionu, jak np.: Dom Kultury w Łomiankach, Przedszkole, Szkoła, Szpital, Kościół w Dziekanowie Leśnym. Dzieci na pewno dobrze znają takie miejsca jak, place zabaw. Przy tej okazji dowiemy się jakie są rodzaje budowli na naszym terenie, czym rożni się miasto od wsi. Serdecznie zapraszam na zajęcia.

2. „Moja miejscowość”– uważne słuchanie zagadki czytanej przez osobę prowadzącą. Próba odpowiedzi na pytanie: „Jak nazywa się miejscowość w której mieszkasz?” Rozmowa z dzieckiem na temat, co znajduje się w danej miejscowości (ważne lub ulubione miejsca dla dziecka w danej miejscowości).

„Moja miejscowość”

Każdy człowiek mieszka gdzieś

Jedni w mieście, inni wolą wieś.

Lecz z tego jest, jedna ważna rzecz,

Każdy chce miejsce swoje mieć.

Czy przedszkolak może wie,

Z jakiej miejscowości jest?

Niech chwileczkę zastanowi się

i odpowie krótko! Może wie…?

Jak miejscowość ta nazywa się?

Autor wiersza: Dorota Piechota

2. „Łomianki”- zapoznanie dzieci z historią powstania miasta Łomianek na podstawie opowiadania pt: „Opowiadanie dziadka”. Wyjaśnienie skąd pochodzi nazwa „Łomianki”

„Opowiadanie dziadka’

Marek bardzo lubił chodzić na spacery ze swoim dziadkiem Jackiem. Pewnego dnia wybrali się, rowerami do pobliskiego lasu, zwanego lasem Młocińskim. Ścieżki leśne prowadziły naszych rowerzystów tak, że można było przy okazji zobaczyć brzeg płynącej rzeki Wisły. W niedługim czasie, dziadek zwrócił się do wnuczka ze słowami, że ma dla niego niespodziankę i skręcił w boczną ścieżkę. Obydwaj znaleźli się nad brzegiem Wisły. Woda była spokojna, a powietrze czyste i przejrzyste, słonce ożywiało swoim światłem całą przyrodę. Dziadek i wnuczek postawili rowery i usiedli na ławce. Mogli teraz patrzeć na płynąca wodę. Marek pierwszy odezwał się do dziadka.

– Dziadku jaką niespodziankę masz dla nie?

– Opowiem ci jak powstała miejscowość Łomianki. Każdy człowiek powinien znać historię miejscowości, w której się urodził. To bardzo ciekawa historia. Posłuchaj.

Mój dziadek Wiktor opowiadał mi, że kiedyś, bardzo dawno temu, te miejsca w większości były porośnięte lasami i dużo było pustych pól. Tereny wyglądały raczej na dość dzikie. Tylko niektóre pola były uprawiane. Z czasem przybywało coraz więcej ludzi ze względu na rzekę Wisłę. Bo jak jest woda w pobliżu to są i ryby. Miejsce to zaludniało się i powstała wieś. Zarządzali nią bogaci magnaci z rodów szlacheckich, a właściwie potomkowie rodziny pewnego kupca bankiera Fryderyka Pothsa ze Stuttgartu, aż przez 100 lat. To było doskonałe zarządzanie, bo zakładano dodatkowe wsie jak Kępa, Kiełpinska, folwark Dąbrowa, Łomianki Dolne. Sprowadzało się coraz więcej ludzi. Niestety, po tak wspaniałych rządach potomków Fryderyka, nastał kryzys gospodarczy. Sprzedawano tereny, oraz majątki osobom z innego kraju, np.: Niemcom. Łomianki były odtąd miejscowością wielokulturową, to znaczy że oprócz Polaków, byli Niemcy, a także Żydzi, czyli ludność pochodząca z Palestyny, ale zamieszkująca w rożnych miejscach na świecie.

Tymczasem w Łomiankach zaczęły powstawać, wzdłuż dzisiejszej głównej ulicy Warszawskiej, nowe masarnie, młyny, piekarnie sklepy, karczmy (dziś powiedzielibyśmy restauracje, kawiarenki), a nawet powstała szkoła podstawowa, oraz trzy duże zakłady przemysłowe. Jeden z tych zakładów  wytwarzał farby aluminiowe.

Nadeszła II wojna światowa. Niemcy napadli na Polskę. Wojna, to był bardzo trudny czas, bo umierało wielu ludzi, walcząc o wolność. W Łomiankach dzielnie bronili nas żołnierze z Armii Poznań i żołnierze tzw: Szarża Ułanów Jazłowieckich.

Jeszcze jest jedna ciekawa sprawa związana z jedna z  ulic łomiankowskich „Pasaż Columbia Heights”. Wiele miast i gmin utrzymuje dosyć ścisłe i przyjazne stosunki z wybranymi miastami w innych krajach. Łomianki związały się z  miasteczkiem Columbia Heights i naprawdę takie miasto istnieje na świecie, te miasta są jak siostry. Oznacza to że, jest ścisły związek pomiędzy tymi miastami. Zaczął się on w czasie II wojny światowej. W walce o wolność Łomianek wyróżnili się piloci Amerykańscy – zostali zestrzeleni (bombowiec  B-179G) przez Niemców,  18 września 1944 pod dowództwem por. Francisa Akinsa. Zginęła 8 osobowa załoga.  Do dziś, na pobliskim cmentarzu Łomiankowskim składamy im  podziękowanie, bo bronili nas i oddali za nas życie. I co ciekawe na cześć Francisa Akinsa nazwano ulicę znajdującą się przy twoim przedszkolu, do którego chodzisz Marku. Rozumiesz już…? Teraz na pewno będziesz wiedział co to za bohater ten Akins, prawda?

Po wojnie Łomianki zaczęły się odbudowywać na nowo. Przybywało coraz więcej ludzi, którzy na stałe osiedlili się. Łomianki tak się zaludniły, że stały się odtąd miastem a nie wsią.

Dziadek skończył opowiadanie, nastała cisza. Marek słyszał, jak dziadek wziął głęboki oddech. Po chwili zapytał:

– Dziadku a kto wymyślił nazwę dla naszej miejscowości?

– Dobre pytanie Marku. Otóż nazwa pochodzi od słów „łominy” lub  „łomna”, które oznaczają że wylewy rzeki Wisły, naniosły mnóstwo drzew. To tak, jakby ktoś las wykarczował i sprowadził te drzewa nad brzeg Wisły, połamane w rożnych kawałkach: mniejszych i większych.

– Na nas już czas, Marku wracajmy do domu. W domu pokaże ci jak wygląda herb Łomianek.

Autor opowiadania: Dorota Piechota.

3. „Herb Łomianek”- wykonanie herbu, według podanego wzoru, oraz zapoznanie się z symboliką herbu.

Zadaniem dzieci będzie wykonać herb łomianek, to znaczy pokolorować herb według wzoru. Dorosły wyjaśnia symbolikę herbu:.

  • Herb Łomianek ma czerwona tarczę.
  • na tarczy widać symbol Polski Walczącej – odnosi się do działalności grupy „Kampinos” na terenie Łomianek, w czasie II wojny światowej.
  • dwie skrzyżowane srebrne strzały grotami na ukos w górę po koroną złotą- jest to godło herbu Trójstrzał rodu Pothsów, dawnych właścicieli.

Zadanie dla dzieci- rysownie herbu Łomianek według podanego wzoru.

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa bieżna „Mój domek”

Dziecko otrzymuje szarfę z bibuły. Rozkłada ją w wybranym przez siebie miejscu na podłodze. Dziecko spaceruje po pokoju w rytmie wygrywanym przez rodzica na bębenku. Podczas przerwy w grze wraca do swojego domku i siada w środku szarfy.

  • Zabawa ruchowa „Samochód do garażu

Dziecko wybiera miejsce na swój garaż. Następnie otrzymuje od rodzica obręcz. Na znak – zielony krążek w górze – dziecko biega swobodnie po pokoju, naśladuje kręcenie kierownicą i wydaje odgłosy pracującego silnika. Na znak – czerwony krążek – wraca do swojego garażu.

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Budujemy dom”

Na podłodze leży obręcz. Dziecko siada skrzyżnie naprzeciwko obręczy. Jest budowniczym, który przenosi cegły na budowie. Na sygnał rodzica dziecko wykonuje przysiad, chwyta obręcz oburącz, podnosi w górę i powoli opuszcza z góry na dół. Następnie kładzie obręcz na podłodze i wraca do pozycji wyjściowej.

  • Zabawa ruchowa z elementem ćwiczenia stóp

Dziecko siedzi w siadzie skulnym podpartym, a przed nim w niewielkiej odległości leży obręcz. Na sygnał rodzica dziecko stawia stopy na obręczy i mocno naciskając na nią palcami stóp. Przesuwa ją od siebie i do siebie.