Dbamy o przyrodę – Żabki, żaby, żabusie

Każdego roku wiosną żaby składają w stawach, jeziorach lub bajorkach od tysiąca do sześciu tysięcy jaj. Jaja żaby nazywamy skrzekiem. Po około 4 dniach w jajach rozwijają się kijanki. Po ośmiu, dziesięciu dniach kijanki rozpoczynają samodzielne życie. Kijanki rosną i rosną. Są zwinne i szybko pływają. Pomaga im w tym ogon. Po pewnym czasie kijanka jest już podobna do żaby.

Żaby, które mają już łapy i cienką skórę, chętnie wychodzą na ląd, ale nie mogą oddalać się zbyt daleko od wody, bo to w niej się rozmnażają. Dorosła żaba oddycha płucami i przez skórę. Zwierzęta te uwielbiają wylegiwać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Ich pokarmem są owady (osy, muchy, mrówki), pająki, małe ryby i ślimaki. Żaby mają wydłużone tylne kończyny ułatwiające wykonywanie skoków.

Karta pracy: Posłuchaj opowiadania rodzica o tym, jak rozwija się żaba. Obejrzyj zdjęcia. Powiedz, czym się różnią żaby.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf?fbclid=IwAR0eFxI_yhenDD5L3WQmnO8W1xzb_yBEXNDpir10hSxeYggEYt1G-7YXCkY

  • strona 76-77 do wydruku

Zagadka matematyczna.

Nad stawem było dziesięć żabek. Sześć wskoczyło do wody. Ile żabek zostało nad stawem?

Podpowiedzią będą poniższe zdjęcia.

Zabawa ruchowa – Żabie zabawy.

Na hasło „żabki skaczą”, dzieci naśladują żabie skoki. Na hasło „żabki pływają”, dzieci w leżeniu przodem naśladują pływanie żabką. Na hasło „żabki odpoczywają”, wykonują siad klęczny, chowają głowy w ramiona pochylając się do przodu.

A teraz posłuchajcie i obejrzyjcie wesołą piosenkę o żabkach.

„Mała żabka” – opowiadanie.

Pewna mała żabka o imieniu Żaneta siedziała na liściu grążela i rozmyślała, co będzie dziś robić.

– Może wykąpię się w stawie. Jak pomyślała tak zrobiła i od razu wskoczyła do wody.

Pluskała się w niej długo i pływała żabką. Przywitała się z przepływającą rybką Wandą.

– Dzień dobry, Żaneto – powiedziała rybka.

– Dzień dobry, Wando – odpowiedziała jej żabka i zapytała: dokąd płyniesz?

– Płynę do domu, moja mama kazała mi wrócić na obiad. Nie mogę się spóźnić. Jeżeli chcesz możesz pójść ze mną.

– Muszę spytać mamę czy mogę, żeby się o mnie nie martwiła – odpowiedziała żabka i dodała szybko: ale wiesz to prawie w tym samym kierunku, popłyniemy razem poczekasz na mnie przy dużym kamieniu i niebawem do Ciebie wrócę. Zajmie mi to tylko chwilę.

– Dobrze, płyńmy – powiedziała uradowana Wanda.

Mała żabka spytała mamę, czy może iść do swojej przyjaciółki na obiad. Mama zgodziła się.

Żabka i rybka przypłynęły do domku rybki. Żabka Żaneta wchodząc przywitała się z rodzicami rybki.

– Dzień dobry, Pani – powiedziała żabka.

– Dzień dobry, Żanetko miło Cię widzieć –  odpowiedziała Pani rybka.

– Dzień dobry, Panu – zwróciła się do taty rybki.

– Dzień dobry, zapraszam do stołu dziś będą pyszne naleśniki, a na deser mama upiekła pyszne ciasto z muszkami.

Żabka i rybka zjadły szybko obiad i zaczęły pałaszować ciasto.

Żabka pomyślała wtedy, że cieszy się bardzo, iż ma taką miłą przyjaciółkę, chociaż wyglądają zupełnie inaczej. Jednak lubią się bawić w te same zabawy np. pływać na wyścigi i lubią jeść to samo jedzenie, a zwłaszcza pyszne ciasto.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania do opowiadania:

– Czy rybka dobrze zrobiła pytając mamę o pozwolenie na wyjście do swojej przyjaciółki?

– Jak ma na imię najlepsza przyjaciółka żabki Żanety?

– Czym różni się rybka od żabki?

– Czy myślisz, że żabka była szczęśliwa, jeżeli tak to, dlaczego?

Czytanie całościowe wyrazu żaba.

Podzielcie wyraz żaba na sylaby, wyodrębnijcie głoskę w nagłosie, przeliczcie ilość głosek oraz liter w wyrazie żaba, porównajcie ich liczby.  Po wykonanym zadaniu możecie pokolorować żabkę kredkami lub pomalować farbami.

Historyjka obrazkowa.

Żabka Żaneta przedstawiona jest na trzech obrazkach. Spróbuj dorysować Żabkę Żanetę i rybkę Wandę na ostatnim obrazku. Całość pokolorujcie.

„Coś nie pasuje”. Karta pracy.

Żabki i motylki są takie same z wyjątkiem jednego w rzędzie. Odszukaj element, który różni się od pozostałych i otocz go pętlą.

„Gram w zielone”.Zabawa ruchowa przy piosence.

Rodzic i dziecko słuchają znanej piosenki o żabce. Rodzic, co jakiś czas pauzuje muzykę i mówi hasło: “grasz w zielone” – zadaniem dziecka jest znalezienie dowolnego przedmiotu koloru zielonego w najbliższym otoczeniu lub na ubraniu. Dany przedmiot dziecko może pokazać tylko raz.

Po odnalezieniu wszystkich przedmiotów w kolorze zielonym rodzic śpiewa z dzieckiem piosenkę o żabce akcentują refren re, re kum, kum.

„Policz ile”. Praca z obrazkiem.

Policzcie ile jest żabek, ile kaczuszek, a ile kwiatków grążela. Kwiatków, w jakim kolorze jest najwięcej? Powiedźcie, czego jest najwięcej. Czy żabek i kaczuszek jest tyle samo?

Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych.

Dziecko będzie na zmianę naśladować – bociana ( spacerują wysoko podnosząc nogi, naśladując odgłos bociana), żabkę ( skaczą jak żabka i kumkają), ptaki, które latają (biegają machając rączkami- skrzydełkami i ćwierkają) nad łąką.

Na sygnał dźwiękowy (dźwięk dowolnego instrumentu lub sygnał gwizdka albo hasło stop) następuje zmiana na inne zwierzątko. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zabawa relaksacyjna.

Dziecko przenosi przez pokój szklankę lub miseczkę z wodą wypełnioną prawie w całości. Ważne jest, aby nie wylać ani kropli. Jeżeli zabawa wydaje się zbyt łatwa dziecko może przejść po zaznaczonej linii przekładając szklankę z jednej ręki do drugiej.  (Zaznaczona droga nie może być zbyt trudna).


Dziecko zamyka oczy. Rodzic upuszcza krople wody na dłonie lub przedramię. Dziecko, jeżeli poczuje dotknięcie kropli może otworzyć oczy.