Temat: Segregujemy śmieci.

Zajęcia 1

Środki dydaktyczne: karton, nożyczki, kubki papierowe, klej, farby plakatowe, pędzel, papier kolorowy, faktury rożnych materiałów: papier, korki plastikowe, elementy aluminiowe, szklane, zielone trawy,

Przebieg zajęć:

1. Wstęp do zajęć. „Śmieci w kolorowych koszach”- rozmowa na podstawie treści wiersza o segregowaniu śmieci. Próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego segregujemy śmieci?”

Segregowanie śmieci nazywa się recyklingiem i ma na celu ponownie ich przetworzenie i wykorzystanie. Dzięki recyklingowi powstają nowe przedmioty, np. książki, zeszyty, butelki, słoiki. Z plastiku, otrzymujemy ubrania sportowe, namioty, plecaki, buty. Przy segregowaniu śmieci można spotkać się z pojęciem bioodpady są to, pozostałości roślin – trawa, liście, gałązki, kwiaty cięte, szyszki, łupiny orzechów.

Są także tzw.: odpady zmieszane, np.: odpadki mięsa i ryb, resztki wędlin i kości, zużyte środki higieniczne – chusteczki, popiół z drewna.

„Śmieci w kolorowych koszach”

W koszach śmieci muszą być,

Chociaż wszędzie chcą się skryć.

W stawie, w lesie, tam gdzie chcą,

 Z wiatrem, z wiatrem śmieci mkną.

A tymczasem, dzieci dobrze o tym wiedzą,

W kolorowych koszach wszystkie śmieci leżą.

Papier w koszu niebieskim, a metal w czerwonym,

W żółtym plastik, a szkło w koszu zielonym.

A odpady bio są w koszu brązowym.

A wszystkie zmieszane są w koszu szarym to znaczy słoniowym.

W kolorowych koszach śmieci muszą być.

Wszystkie śmieci muszą tam się skryć.

Wtedy można w zdrowiu i porządku żyć.

Autor wiersza

Dorota Piechota

Pytania do treści wiersza:

  • Gdzie przechowuje się śmieci?
  • Wymień kolory koszy przeznaczonych do segregowania śmieci?
  • Do jakiego kosza wkłada się papier?
  • Do jakiego kosza wkłada się plastik?
  • Do jakiego kosza wkłada się metal?
  • Do jakiego kosza wkłada się szkło?
  • Do jakiego kosza wkłada się odpady bio?
  • Do jakiego kosza wkłada się odpady zmieszane?

2. Praca plastyczna „Segregowanie śmieci”. Rozwijanie sprawności manualnych.

Dziecko z pomocą dorosłego, wykonuje pracę plastyczną, według instrukcji na ilustracjach, oraz wskazówek poniżej:

  • należy kubki pokolorować farbami plakatowymi na odpowiednie kolory (żółty, niebieski, zielony, brązowy, szary, czerwony )
  • następnie należy wyciąć kształty prostokątne z papieru kolorowego, w kolorach jak pomalowano kubki,
  • przykleić na karton pokolorowane kubki papierowe(tak jak na ilustracji)
  • należy przykleić elementy prostokątne nad kolorowymi pojemnikami
  • można oznaczyć każdy kubek elementem danego odpadu, np.: na kubku niebieskim nakleić karteczki z narysowanym papierem, na żółtym kubku narysować elementy plastikowe- butelki, nakrętki, itp.

Zajęcia 2

Przebieg zajęć:

  1. Obejrzenie filmu edukacyjnego dla dzieci „W kontakcie z naturą”

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ  (Źródło : www.gov.pl )

Próba odpowiedzi na pytania na podstawie filmu oraz własnych doświadczeń:

  • Co to jest ekologia?
  • W jaki sposób możemy oszczędzać energię?
  • W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
  • Eko-moda – projektowanie i wykonanie strojów z wykorzystaniem materiałów wtórnych.

Tym razem dzieci zamieniają się w projektantów mody ekologicznej. Zadanie jakie mają do wykonania to zaprojektowanie oraz wykonanie dla siebie stroju z różnych odpadów. Do tego zadania możemy wykorzystać materiały, które mamy w domu (butelki, nakrętki, worki foliowe, papier, stare gazety, sznurek, kartony, rolki po papierze).