Temat: Segregujemy śmieci.
Zajęcia 1
Środki dydaktyczne: karton, nożyczki, kubki papierowe, klej, farby plakatowe, pędzel, papier kolorowy, faktury rożnych materiałów: papier, korki plastikowe, elementy aluminiowe, szklane, zielone trawy,
Przebieg zajęć:
1. Wstęp do zajęć. „Śmieci w kolorowych koszach”- rozmowa na podstawie treści wiersza o segregowaniu śmieci. Próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego segregujemy śmieci?”
Segregowanie śmieci nazywa się recyklingiem i ma na celu ponownie ich przetworzenie i wykorzystanie. Dzięki recyklingowi powstają nowe przedmioty, np. książki, zeszyty, butelki, słoiki. Z plastiku, otrzymujemy ubrania sportowe, namioty, plecaki, buty. Przy segregowaniu śmieci można spotkać się z pojęciem bioodpady są to, pozostałości roślin – trawa, liście, gałązki, kwiaty cięte, szyszki, łupiny orzechów.
Są także tzw.: odpady zmieszane, np.: odpadki mięsa i ryb, resztki wędlin i kości, zużyte środki higieniczne – chusteczki, popiół z drewna.
„Śmieci w kolorowych koszach”
W koszach śmieci muszą być,
Chociaż wszędzie chcą się skryć.
W stawie, w lesie, tam gdzie chcą,
Z wiatrem, z wiatrem śmieci mkną.
A tymczasem, dzieci dobrze o tym wiedzą,
W kolorowych koszach wszystkie śmieci leżą.
Papier w koszu niebieskim, a metal w czerwonym,
W żółtym plastik, a szkło w koszu zielonym.
A odpady bio są w koszu brązowym.
A wszystkie zmieszane są w koszu szarym to znaczy słoniowym.
W kolorowych koszach śmieci muszą być.
Wszystkie śmieci muszą tam się skryć.
Wtedy można w zdrowiu i porządku żyć.
Autor wiersza
Dorota Piechota
Pytania do treści wiersza:
- Gdzie przechowuje się śmieci?
- Wymień kolory koszy przeznaczonych do segregowania śmieci?
- Do jakiego kosza wkłada się papier?
- Do jakiego kosza wkłada się plastik?
- Do jakiego kosza wkłada się metal?
- Do jakiego kosza wkłada się szkło?
- Do jakiego kosza wkłada się odpady bio?
- Do jakiego kosza wkłada się odpady zmieszane?
2. Praca plastyczna „Segregowanie śmieci”. Rozwijanie sprawności manualnych.
Dziecko z pomocą dorosłego, wykonuje pracę plastyczną, według instrukcji na ilustracjach, oraz wskazówek poniżej:
- należy kubki pokolorować farbami plakatowymi na odpowiednie kolory (żółty, niebieski, zielony, brązowy, szary, czerwony )
- następnie należy wyciąć kształty prostokątne z papieru kolorowego, w kolorach jak pomalowano kubki,
- przykleić na karton pokolorowane kubki papierowe(tak jak na ilustracji)
- należy przykleić elementy prostokątne nad kolorowymi pojemnikami
- można oznaczyć każdy kubek elementem danego odpadu, np.: na kubku niebieskim nakleić karteczki z narysowanym papierem, na żółtym kubku narysować elementy plastikowe- butelki, nakrętki, itp.
Zajęcia 2
Przebieg zajęć:
- Obejrzenie filmu edukacyjnego dla dzieci „W kontakcie z naturą”
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ (Źródło : www.gov.pl )
Próba odpowiedzi na pytania na podstawie filmu oraz własnych doświadczeń:
- Co to jest ekologia?
- W jaki sposób możemy oszczędzać energię?
- W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
- Eko-moda – projektowanie i wykonanie strojów z wykorzystaniem materiałów wtórnych.
Tym razem dzieci zamieniają się w projektantów mody ekologicznej. Zadanie jakie mają do wykonania to zaprojektowanie oraz wykonanie dla siebie stroju z różnych odpadów. Do tego zadania możemy wykorzystać materiały, które mamy w domu (butelki, nakrętki, worki foliowe, papier, stare gazety, sznurek, kartony, rolki po papierze).

