Wiosna na wsi- zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.

Od bardzo dawna człowiekowi w gospodarstwie wiejskim towarzyszą niektóre gatunki zwierząt np.: koń, pies, kot, świnie, krowy, kury, gęsi, kaczki, owce, króliki.

Na wiejskim podwórku jest bardzo wesoło i barwnie, ponieważ goszczą tam różne zwierzęta, które większość z Was zna. Zwierzęta chodzą, brykają, skaczą, muczą, gęgają i gdaczą.

O wszystkie dba Pan gospodarz.

A teraz kilka zabaw ruchowych:

Kogut wskoczył na płot- wykonywanie podskoków obunóż.

Gospodarz sypie ziarno- skłony w przód.

Zwierzęta się najadły- dzieci odpoczywają np. na dywanie, ciekawie się rozglądają, przechodzą do leżenia przodem, podpierają się dłońmi o podłogę, umieszczają głowę jak najwyżej, spoglądają raz w jedną raz w drugą stronę.

Zwierzęta zapadające w drzemkę- dzieci leżą na jednym boku po chwili odwracają się na drugi bok.

Zagadki do odgadnięcia:

  1. Długą grzywę ma i często woła ihaha…… (koń).
  2. Na podwórku szczeka i na Pana wiernie czeka….. (pies).
  3. Krzywe nóżki ma i robi kwa, kwa, kwa……. (kaczka).

Zadanie dla chętnych. Świnka z wiejskiego podwórka. Praca plastyczna.

Potrzebne będzie:

– jedno koło duże różowe,

– jedno koło średnie różowe,

– 7 kół mniejszych różowych,

– 1 koło szare lub tak jak na zdjęciu w innym odcieniu różu,

– 2 kółeczka wycięte dziurkaczem czarne i 2 różowe,

– karka papieru, nożyczki i klej.

Wykonanie:

  1. Przyklejamy największe koło tworzące korpus i kołośrednie, jako głowę.
  2. Do szarego bądź w innym odcieniu kółeczka mocujemy dwa maleńkie różowe tworzące nosek i całość naklejamy na pyszczek.
  3. Oczka tworzymy z czarnych maleńkich kółek.
  4. Uszy: koła zaginamy najpierw na pół, a później delikatnie zaginamy po skosie. Podobnie robimy z ogonkiem.
  5. Nóżki: koła składamy na pół.

Poniżej zdjęcie z wykonaną pracą.

Karta pracy – obejrzyjcie obrazek,spróbujcie odnaleźć wszystkie zwierzęta i podajcie ich nazwy. Możecie spróbować policzyć poszczególne z nich.  Wspólnie z rodzicami przeczytajcie tekst pod ilustracją i naśladujcie odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=65

Zwierzęta na wsi zabawa słowna.

Podzielcie na sylaby nazwy wybranych zwierząt mieszkających na wsi oraz nazwy ich domów.

– kura, kogut – kurnik,

– świnka – chlew,

– koń – stajnia,

– pies – buda,

– krowa – obora.

Druga cześć ćwiczenia spróbujcie wyodrębnić pierwszą głoskę w nazwie tych zwierząt.

– koza,

– gęś,

-królik,

– indyk,

– kaczka,

– owca.

Dzieci zwierząt z wiejskiej zagrody nazywają się inaczej niż ich rodzice. Przypomnę Wam kilka nazw zwierząt mieszkających na wsi i ich młodych.

Krowa- cielę.

Koń- źrebak.

Kura- pisklę, kurczę.

Świnka- prosię, warchlak.

Koza – koźlę.

Owca- jagnię.

W załączniku zamieszczone są zdjęcia kozy i koźlęcia oraz kury z pisklakami. Przyroda wiejska jest bardzo ciekawa.

Dom dla zwierząt. Propozycja zabawy konstrukcyjnej.

Spróbujcie zbudować z klocków dom dla wybranego przez siebie zwierzęcia np. stajnię dla konia lub kurnik dla kur.

Lis i kury- zabawa ruchowa.

Do tej zabawy potrzebne będą, co najmniej dwie osoby, im więcej osób tym lepiej.Jedna osoba lub więcej będzie kurą. Dziecko naśladuje kurę siedzącą na grzędzie (w siadzie skrzyżnym), kurę jedzącą ziarno (chodzi w pozycji kucznej i stuka dwoma paluszkami o podłogę).Jedna osoba będzie lisem, który jest odwrócony i liczy do dziesięciu, a następnie wypowiada hasło: „idzie lisek”. Na wypowiedziane hasło kury uciekają do kurnika wyznaczonego wcześniej np. na mały dywan lub grzędy ułożone z poduszek. Zadaniem lisa jest złapanie wszystkich kur. Po złapaniu wszystkich następuje zamiana ról. Kura, która została złapana, jako pierwsza zostaje lisem.

Gra w klasy- propozycja zabawy z elementem skoku.

Gra w klasy to świetna zabawa, w którą w dzieciństwie bawili się nasi dziadkowie i rodzice. Przy okazji tej zabawy ćwiczymy nie tylko skoczność, równowagę, celność, ale także znajomość cyfr. Gra ta rozwija także współzawodnictwo i naukę radzenia sobie z niepowodzeniami. Samodzielne narysowanie gry w klasy będzie zajęciem na dłuższą chwilę. Gra to ma wiele wersji przypomnę najpopularniejszą.  Do narysowania gry potrzebne jest odpowiednie miejsce i kreda. Jednak, jeżeli nie mamy kredy lub takiego miejsca z powodzeniem grę możemy narysować przy użyciu patyka na zwykłej ziemi.

Zaczynamy od narysowania diagramu i wpisania w niego cyfr od 1 do 9.

Przed pierwszym skokiem rzucamy kamyk. Trzeba trafić w pole- klasę. Kamyk nie może wypaść poza pole ani na linię. Osoba, która nie będzie miała szczęścia i jej kamyk wypadnie poza pole lub zostanie na linii traci kolejkę. Każde pole z cyfrą to jedna klasa. Skaczemy po kolei zaczynając od cyfry 1 aż do 9. Po kilku próbach można omijać np. co drugie pole.

Głównym zadaniem jest przeskoczenie wszystkich klas w odpowiedniej kolejności.

Możecie ustalać własne zasady gry w klasy np. skoki obu nóż, na jednej nodze, lub celowanie kamieniem tylko w jedno pole np. z numerem jeden.